چکیده:
ادبیات تطبیقی به بررسی روابط میان ادبیات، فرهنگ، مذهب و تاریخ دو کشور میپردازد. در سرزمینهای کهن جهان، بیشتر نمایشهای کلاسیک رشته پیوندی با نمایشهای آئینی و ریشه در اسطورهها، افسانهها، عقاید و باورها و بهطور کلی فرهنگ عامه مردم داشتند. ایرانیان شیعه نیز در ساختن تعزیه و به نمایش درآوردن واقعهی کربلا و حدیث مصائب امام حسین سید الشهدا، به سنت نمایشهای آئینی ایرانیان قدیم و شیوه اجرای مناسک و آئینهای آنان و نیز پاره ای از عناصر اسطورهای و حماسی سازندهی نمایشهای آئینی نظر داشته اند. فرانسویان نیز به نوبه خود با اجرای نمایشهای مذهبی نظیر (میستر و میراکل) و به روی صحنه آوردن زندگی و مصائب حضرت عیسی مسیح نیز همان اهداف را دنبال کرده اند. در این تحقیق بر آنیم تا با مقایسهای تطبیقی بین تعزیه شیعیان و نمایشنامههای مذهبی فرانسه نکات اشتراک و افتراق آنها را مشخص کنیم. تعزیه و نمایشنامههای مذهبی فرانسه شباهتهای بسیار ولی تفاوتهای اندکی با یکدیگر دارند، به گونه ای که قهرمان هر دو تئاتر هدف مشترکی را دنبال کرده واز این رو پایان هر دو نیز یکسان و تراژیک است.