w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث

به گزارش خبرگزاری مهر، در این شماره ۷ مقاله در موضوعات مختلف مربوط به  فرهنگ رضوی منتشرشده است.



اولین مقاله آن با عنوان «انسان‌شناسی قدمگاه؛ مطالعه موردی بیت النور»، قدمگاه حضرت معصومه (س) در قم (بیت النور) را  با رویکرد انسان‌شناختی موردبررسی قرار داده و  گزارش‌ «عینی» و «تحلیلی» از وضعیت کنونی آن ارائه‌ داده است.



«برهان‌های اثبات وجود خدا در مناظرات امام رضا (ع)» دیگر مقاله‌ای است که از سوی حجت‌الاسلام دکتر حسینی شاهرودی استاد فلسفه و عرفان دانشگاه فردوسی نگاشته شده و مباحث اعتقادی مناظرات امام رضا (ع) با علمای ادیان و مذاهب را تبیین کرده است.



«جایگاه تفریح و سرگرمی در سبک زندگی رضوی و نقش آن بر تمدن سازی» عنوان مقاله دیگری است که از سوی یکی از استادان دانشگاه علوم اسلامی رضوی نگاشته شده و در آن موضوع مهم سبک زندگی رضوی بررسی‌ شده است. در این مقاله آمده است: بر اساس سيره و سخنان امام رضا‌(ع)، پرداختن به تفريح سالم و حلال در چارچوب موازين شرعي و به‌اندازه تأکید شده است. نکته جالب در سبك زندگي رضوي، توجه دادن فرد به شخصيت والا و اهداف متعالي انساني است تا جايگاهش را بالاتر از آن بيند كه به كارهاي بیهوده دست يازد.



«ارتباطات انسانی در فرهنگ رضوی»، «آداب دانش‌اندوزی در سخنان امام رضا (ع)»، «بررسی علم و عصمت امام در کلامی از امام رضا (ع)» و «آیکون گرافی جلوه‌های بصری توسل به امام رضا (ع) در نگارگری» دیگر عناوین دیگر مقالاتی است که در شماره جدید فصلنامه فرهنگ رضوی به چاپ رسیده است.



لازم به ذکراست؛ فصلنامه علمی-پژوهشی فرهنگ رضوی به صاحب‌امتیازی بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه‌السلام) از سال ۹۲ انتشار خود را آغاز کرده و تاکنون ۱۱ شماره آن منتشرشده است. در این فصلنامه، مقالاتی  در موضوعات و مباحث کلامی، تربیتی، اخلاقی، سیاسی و تاریخی مربوط به حضرت رضا (علیه‌السلام) به چاپ می‌رسد. سید جواد جعفری مدیرمسئول و دکتر سید جلال درخشه سردبیری آن را بر عهده دارند. متن کامل این فصلنامه درسایت بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه‌السلام) بخش فصلنامه به نشانی:shamstoos.ir قابل‌دسترسی است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید