به گزارش سایت دانشنامه اهلبیت (ع) بیست و هفتمین جلسه شورای علمی «بخش تاریخ و سیره اهلبیت (ع)» دانشنامه اهلبیت (ع) در تاریخ 94/02/05 با حضور آقایان: اللهاکبری، سامانی، صفری، محمدی، مطهریو خیرخواه برگزار شد.
ریاست این جلسه را جناب آقای دکتر نعمتالله صفری فروشانی بر عهده داشت و دبیر جلسه نیز جناب آقای نعمتی بود.
دستور جلسه
بررسی طرحهای نجف (آقای کاظمی) و حوزه علمیه (آقایان کاظمی و صفری)؛
خلاصه مذاکرات
مدخل نجف:
1- در جغرافیا مطالب زیاد شده در ادوار تاریخی بیاید بهتر است؛
2- بزرگان نجف زیادند، چه میخواهد بگوید؛
3- جغرافیای طبیعی و انسانی بعد از ادوار تاریخی بیاید بهتر است؛
4- بازه زمانی در نظر گرفته شود آیا ده قرن باید بیاید، اجمالاً نجف بحث شود بعد به مباحث اصلی پرداخته شود؛
5- وادیالسلام و بعضی از قبرستانها مدفن بزرگان شیعه است؛
6- قاجاریه که کارهایی انجام دادهاند اضافه شود. بحث کردن دولتمردان شیعی. نجف و جهان اسلام؛
7- هندیها و نجف. زیارت در نجف. جمهوری اسلامی و نجف. وضع کنونی شهر نجف؛
8- بدین ترتیب ساختاربندی شود:
* جغرافیا.
* جایگاه سیاسی (در تحولات سیاسی، وضع سیاسی نجف در طول تاریخ تأثیر سیاسی نجف بر بیرون نجف).
* جایگاه علمی (حوزهها، کتابخانهها، مدارس، جایگاه حرم در توسعه علوم).
* مرقد امام علی (ساختها و تخریبها، تعمیرها؛ توسعهها).
9- جغرافیای طبیعی با غیرطبیعی خلط شده است؛
10- مذهب ساکنان نجف، گرایشهای مخالف در نجف، مستشرقان؛
11- الگوها را ببینید. نوشتههای شما حاکم برنوشتههای دیگر باشد؛
12- نجف قبل از اسلام. جایگاه شهر در روایات؛
13- جواب دادن شبهههایی که در مورد مدفن امام وجود دارد مثل ابن تیمیه؛
14- مرقد را عنوان بدهید؛
15- حوزه را در اینجا بسط بدهید. نقشه و تصویر میتوانید بیاورید.
مدخل حوزه علمیه:
1- (در طرح) به محتوا توجه نشده به ساختار توجه شده است؛
2- پیشینه و منابع. آثار مستشرقان؛
3- نقش حوزه علمیه در تحولات جهان اسلام و شیعی و دوران معاصر؛
4- کلیت حوزه بحث شود. در کلیات: زمینهها و عوامل تأسیس، بقا و استمرار حوزهها؛
5- فهرستی از حوزهها. عنوان نظام درست نیست وضعیت بهتر است؛
6- تأثیر و اثر از بیرون؛
7- تفاوت با نظامیهها و مراکز آموزشی؛
8- حوزه علمیه با استعمار؛ تعامل و تقابل با حاکمان. تعامل با مراکز فرهنگی غیر شیعی. برنامههای تبلیغی؛
9- در مورد سیاست حوزه به تاریخ شفاهی انقلاب مراجعه شود؛
10- مرجعیت. نهاد آموزشی. مدیریت آموزش در حوزه. کتابخانههای حوزه. مدارک حوزه مهم است؛
11- آسیبشناسی تاریخی نشده؛
12- نقش معارفی: معارفی نگاه نشده بعضی وقتها محدودشده به فقه و اصول؛
13- مفهوم شناسی. تاریخ بهصورت کلی؛
14- زمان ائمه برجستهتر شود؛
15- بهصورت گونه شناسی (علوم؛ بودجه؛ متون؛ گرایشها)؛
16- مرجعیت. القاب در حوزه. آدابورسوم. اجازات؛
17- مؤسسات اقماری حوزه مثلاً جامعه المصطفی و ... .؛
18- کارکرد تبلیغی. حوزه و دانشگاه. حوزه علمیه و استعمار.
مصوبات جلسه
* حجم مدخل نجف تا 60 صفحه میتواند باشد.
* ناظر هم حاجآقای محمدی انتخاب شد.
* طرح حوزه علمیه دوباره اصلاح و بررسی شود.
* حجم حوزه علمیه تا 60 صفحه انتخاب شد.