w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث

مجموعه‌ی دانشنامه‌ها و دائره‌المعارف‌ها و ... در سایت دانشنامه اهل‌بیت (ع)، به معرفی دانشنامه‌ها، دائره‌المعارف‌ها، موسوعه‌ها، معجم‌ها، مسند‌ها و مانند آن‌ها که در ارتباط با مداخل دانشنامه اهل‌بیت (ع) باشند، خواهد پرداخت. این بخش در حال حاضر به دو قسمت «دائره‌المعارف‌ها» و «دانشنامه‌ها» تقسیم شده است. در این مقال بر آنیم تا گزارش تهیه‌شده از «دانشنامه امیرالمؤمنین (ع)» را از مجموعه‌ی «دانشنامه‌ها» بازنمایی کنیم.

 

به‌طور‌کلی معرفی هر دانشنامه یا دائره‌المعارف در سایت دانشنامه اهل‌بیت (ع)، به دو گونه کلی خواهد بود که عبارت‌اند از «معرفی تطبیقی» و «معرفی تفصیلی». در معرفی تطبیقی تلاش شده است تا مداخل دانشنامه اهل‌بیت (ع) با مداخل دائره‌المعارف و یا دانشنامه‌ای خاص به‌صورت تطبیقی بررسی شود. بدین‌صورت که در جدولی، مداخل دانشنامه اهل‌بیت (ع) به ترتیب قید شده است و اگر آن مدخل و یا مداخل مشابه آن در دائره‌المعارف و یا دانشنامه مربوطه وجود داشته باشد، آدرس کتابی شامل مشخصات جلد و صفحات آن درج می‌گردد. چنانکه در صورت امکان، آدرس اینترنتی مدخل مربوطه نیز به‌صورت لینک ارائه می‌گردد و حتی در صورت عرضه فایل‌های PDF دائره‌المعارف و دانشنامه در فضای مجازی، امکان دریافت فایل متنی آن مدخل نیز فراهم گردیده است.

 

در معرفی تفصیلی نیز تلاش بر این بوده تا بتوان اطلاعات ذیل را به خواننده منتقل ساخت:

 

* موضوع دائره‌المعارف یا دانشنامه و زبان آن؛
* معرفی نویسنده یا نویسندگان یا موسسه و مرکز مربوطه
* روش تألیف (اعم از الفبایی بودن و ...) و معرفی اجمالی اثر و مجلدات آن؛
* تبیین ارتباط اثر با دانشنامه اهل‌بیت (ع)؛
* سال شروع و اتمام اثر و در صورت عدم اتمام، گزارش از وضعیت کنونی؛
* معرفی ترجمه اثر به زبان‌های دیگر؛
* نقد اجمالی در صورت نیاز؛
* معرفی مقالات مرتبط با نویسنده یا اثر به همراه امکان دانلود و یا لینک به صفحه مجازی مقاله؛
* معرفی سایت اینترنتی در صورت وجود؛
* مشخصات نشر مجلدات.

 

بنابراین در موضوع «دانشنامه امیرالمؤمنین (ع)» علاوه بر مشخص ساختن موضوع، زبان و معرفی نویسندگان، به معرفی اجمالی اثر و تبیین ویژگی‌های دانشنامه پرداخته شده است که نه مورد قید گردیده است. چنان‌که محتوای تک‌تک مجلدات به همراه بازنمایی صفحات بخش‌های موجود در آنان گزارش شده است. در کنار این موضوع، بررسی محتوایی بخش‌ها، از دیگر سرفصل‌های معرفی دانشنامه امیرالمؤمنین (ع) می‌باشد. همچنان که مقالات مرتبط با اثر و نویسنده نیز در پایان درج شده و صفحات مجازی مرتبط با آنان به‌صورت لینک به نمایش درآمده است. همچنین مشخصات نشر دانشنامه نیز در انتهای متن به چشم می‌خورد.

 

برای اطلاع بیشتر در مورد معرفی دانشنامه امیرالمؤمنین (ع)، اینجا را کلیک کنید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید