چکیده:
برخی از ناقدان متعصب ادب عربی‘نظرات مغرضانهای در خصوص سرایندگان متعهد شیعی ارائه نمودند. آنان تا توانستهاند بر شخصیت اعتقادی – ادبی این سرایندگان یورش بردند و اینهمه استواری و آزاداندیشی آنان را ندیدند و شاید نخواستند که ببینند. در این مقاله بر آنم تا در وهله اول‘ برخی از این نظرات مغرضانه را تبیین نموده و در مرحله بعد‘ پاسخی مناسب و مبرهن بدان ارائه دهم. د. نبیل خلیل ابوحلتم در ((الفرق الاسلامیه فکرا و شعرا)) اصرار دارد سیدحمیری را ((کیسانی)) مذهب معرفی کند و نظرات ناقدان ادب عربی را پیرامون تغییر مذهب سید از کیسانیّه به امامیّه نادیده انگارد. د. شوقی ضیف‘ دیک الجن را با توجه به چند بیتی که در رثاء احمد بن علی هاشمی سروده‘ازغلاة شیعه معرفی میکند. شوقی ضیف همچنین در پیروی دعبل خزاعی از مذهب تشیع تردید نموده و قصیده همیشه جاویدان ((تائیه)) را در هالهای از ابهام نهاده‘ معتقد است دعبل این چکامه را باهدفت دست یافتن به اموال اهل ((قم)) سروده است. فؤاد افرام بستانی در ((الروائع)) چکامه بلند مذهبی ابوفراس حمدانی که به ((الشافیه)) مشهور است را منحول و محرف میداند و قصد دارد تمامی ابیات چکامه و ماهیت آن را زیر سؤال برده ‘ آن را در هالهای از ابهام نهد.
pdf دانلود مقاله نقدی بر آراء مغرضانه برخی از ناقدان پیرامون شخصیت ادبی (260 KB)