چکیده:
اعتقاد به امامت، سنگ بنای اصلی تفکر شیعه به شمار میرود. به دلیل همین اهمیت، در میان اصحاب ائمه (ع)، اظهار یا عدم پردهبرداری از برخی مقامات و فضائل اهلبیت (ع) باعث شده است که فرقه نگاران اسلامی، شیعیان را در فرقههای نسبتاً متعددی دستهبندی کنند. عبدالله بن ابییعفور یکی از بزرگترین اصحاب امام صادق (ع) است که روایات فراوانی از وی در موضوعات مرتبط با امامت نقل شده است. برخی از نویسندگان جدید با استناد به چند گزارش تاریخی، تلاش نمودهاند از او بهعنوان نمونهای از معتدلین شیعه تعبیر کنند که اعتقادی به مقامات الهی اهلبیت (ع) نداشته است. این نگاه که رویکردی تاریخی داشته و با اکتفا به حداقل گزارشها شکلگرفته است موجب گردیده تا بهعنوان دستاویزی بر تکاملی بودن باورهای شیعی و نیز وجود اختلاف عقیدتی در میان اصحاب معاصر ائمه (ع) مورد استناد قرار گیرد. نوشتار پیش رو در پی آن است که با بررسی روایات رسیده از عبدالله بن ابی یعفور، بهصورت پدیدارشناسانه به دیدگاه دقیق وی در موضوع امامت دست یابد. همچنین در این مقاله، روش تاریخی مورداستفاده در نوشتههای مذکور نیز به عرصه چالش و نقد علمی کشیده شده است.
pdf دانلود مقاله پدیدارشناسی جایگاه امامت و مقامات امامان (ع) (466 KB)