w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده مقاله: احمد سلحشوری
منتشر شده در: رهیافتی نو در مدیریت آموزشی
رتبه مقاله: نامشخص
سال،شماره: سال دوم، تابستان 1390، شماره 6(16 صفحه - از 41 تا 56)

چکیده:

 هدف از این پژوهش بیان حدودوثغور بین سه مفهوم تربیت اخلاقی، معنوی و دینی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است و برای واکاوی حدومرز بین این سه مفهوم در ابتدا به بررسی مفاهیم اخلاق، معنویت و دین پرداخته می‌شود. سپس رابطه‌ی بین این سه مفهوم مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌گیرد. در این پژوهش دو پرسش اساسی مطرح است؛ یکی این‌که حدودوثغور سه مفهوم تربیت اخلاقی، معنوی و دینی کجاست و آیا تربیت معنوی زیرمجموعه‌ی تربیت دینی است یا تربیت دینی زیرمجموعه‌ی تربیت معنوی است، جایگاه تربیت اخلاقی کجاست؟ و پرسش دوم این‌که اگر تربیت معنوی زیرمجموعه‌ی تربیت دینی باشد، این چالش ایجاد می‌شود که چرا برخی افراد غیردینی کارهایی خارق‌العاده انجام می‌دهند که نشان‌دهنده‌ی نیروی فرا طبیعی است؟ مهم‌ترین یافته‌های این پژوهش حاکی از این است که بااینکه بین این سه مفهوم رابطه-ای تنگاتنگ وجود دارد، اما می‌توان گفت که غایت تربیت اخلاقی، تربیت معنوی است و غایت تربیت معنوی، تربیت دینی است. از سوی دیگر، دو نوع معنویت وجود دارد 1- معنویت غیردینی که تا حدی می‌تواند به قدرت‌های روح از راه کنترل، تهذیب نفس و کم کردن نقش محسوسات که پایین‌ترین مرحله‌ی تربیت است (حداکثر به عالم ملکوت)، دسترسی یابد و 2- معنویت دینی و به‌ویژه معنویت در دیدگاه اسلام است که اگر فرد طبق راهکارهای آن عمل کند، می‌تواند به کمال و فعلیت قدرت‌های روح و عوالم دیگر مانند عالم جبروت و عالم اسماء الهی برسد.

 کلیدواژه‌ها:تربیت اخلاقی، تربیت معنوی، تربیت دینی، حدودوثغور

دانلود مقاله حدود و ثغور تربیت اخلاقی، تربیت معنوی و تربیت دینی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط