w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده مقاله: هدیه تقوی
منتشر شده در: تاریخ اسلام و ایران
رتبه مقاله: علمی-پژوهشی
سال،شماره: تابستان 1397،38

چکیده

بعثت رسول اکرم(ص) به ارائه گفتمان توحیدی انجامید که در اساس و بنیان با گفتمان بت­پرستی رایج و هژمونی‌شده در جامعة عرب قبل از اسلام متفاوت بود. عدم سنخیت و همگرایی گفتمان‌های مذکور در جامعه مکّی، زمینه­ های تقابل گفتمانی آنان را در ابعاد گفتاری و عملی بالا برد. مقاله پیش رو قصد دارد تقابل گفتمانی سران قریش با پیامبر(ص) را در شیوه­ های گفتاری مورد تحلیل قرار داده و به این پرسش ­ها پاسخ دهد که تقابل گفتمان توحیدی و بت­پرستی در شیوه ­های گفتاری سران قریش با پیامبر(ص) چگونه بود؟ و چه تأثیری بر اشاعه و هژمونی گفتمان توحیدی گذاشت؟
تبیین پرسش­ های مذکور با استفاده از نظریه تحلیل گفتمان «ارنستو لکلوئو و شنتال موفه» که گفتمان را فراتر از ابعاد زبانشناسی در عرصه ­های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مطرح کرده­اند، امکان‌پذیر است. یافته­ های پژوهش نشان می­دهد که گفتمان توحیدی برای اشاعه و تثبیت معنا و گفتمان شرک برای بقاء و تداوم، به تقابل پرداختند که در نتیجة آن گفتمان توحیدی با بهره ­گیری از فضای رقابت گفتمانی و شکستن ساختار گفتمان شرک به بستر‌سازی مناسب جهت هژمونیک‌کردن گفتمان خود مبادرت ورزید.

کلیدواژه‌ها

تقابل گفتمان؛ شیوه ­های گفتاری؛ سران قریش؛ پیامبر(ص)؛ لکلوئووموفه

 

دانلود مقاله تحلیل گفتمان شیوه‌های گفتاری سران قریش با پیامبر(ص) در دوره مکی با تکیه بر نظریة تحلیل گفتمان ارنستو لکلوئو و شنتال موفه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط