w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده مقاله: سید حسین حر
منتشر شده در: کوثر
رتبه مقاله: علمی-پژوهشی
سال،شماره: بهار 1385، شماره 20، (7 صفحه - از 24 تا 30)

چکیده:


‌‌‌‌خـداوند‌ در کنار هر مرد بزرگ از یک زن بزرگ نیز یاد می کند.‌ حضرت‌ خدیجه(سلام‌ الله عـلیها) دخـتر خـویلد بن اسد بن عبدالعزّی بن قصّی، بانویی خردمند و دور اندیش‌ و والاگهر بود(1) که از لحاظ نسب و شـرف و موقعیت اجتماعی و خانوادگی جایگاه بسیار ممتازی‌ در‌ میان زنان جزیرة العرب و قریش داشت.(2) مـادر حضرت خدیجه(سلام الله علیها) فـاطمه بـنت زاید از اشراف زنان قریش و در عصر جاهلیت معروف به (طاهره) بوده است. (3)

نَسَب حضرت‌ خدیجه(سلام الله علیها) با رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در قصی بن کلاب(جدّ چهارم پیامبر(صلّی الله علیه و آله)) به هم می رسـد(4) خدیجه(س) از زنان متمکن و ثروتمند مکّه‌ بود‌ و یک شبکه ی تجاری بین حجاز ـ شام و حبشه را مدیریت می کرد(5) و در کار تجارت از اهل فن یاری می گرفت، وقتی صفات حضرت محمد(صلی الله‌ علیه‌ و آله) هـمچون راسـتگویی، صداقت، امانت داری، پاکدامنی و خدمت رسانی به نیازمندان را دید، ایشان را به عنوان مدیریت کاروان تجاری خود برگزید و پیامبر(صلّی الله علیه و آله)‌ تجارتی سودمند را در شام برای خدیجه رقم زدند، به طوری کـه خـدیجه مال التّجاره ی خویش را با سود زیادی بفروخت. امّا خدیجه به واسطه ی گزارش های‌ غلامش(مُسیره)‌ از‌ سفر شام درباره اخلاق، رفتار‌ و صفات‌ حضرت محمد(صلّی الله علیه و آله) و اطلّاعاتی که از دانشمندان یهود و پسـر عـموی خود (ورقة بن نوفل) دریافت کرد‌ و رؤیاهای‌ صادقه ای که خود دیده بود، به حضرت‌ محمد(صلّی‌ الله علیه و آله) پیشنهاد ازدواج داد و حضرت رسول(صلّی الله علیه و آله) باتّفاق چند نفر از عموهای‌ خود‌ از‌ جمله حـضرت ابـوطالب بـه خواستگاری خدیجه رفتند و خطبه عـقد‌ تـوسط جـناب ابوطالب خوانده شد(8).

 

حضرت خدیجه(سلام الله علیها) اوّلین زنی بود که پیامبر در سن 25 سالگی‌ پیامبر‌ با‌ ایشان ازدواج کرد و تا او زنده بود پیامبر(صلّی الله عـلیه‌ و آلهـ) هـمسر دیگری انتخاب ننمودند و این ازدواج فرخنده نیز 25 سال تـداوم داشـت و با‌ ارتحال‌ حضرت‌ خدیجه پایان یافت.(10) در برخی روایات به باکره بودن حضرت خدیجه علاوه‌ بر‌ معروف‌ بودن او به طـاهره، هـنگام ازدواج بـا پیامبر(صلّی الله علیه و آله) اشاره شده‌ است(11)‌ از‌ خدیجه فرزندانی بزرگوار مـتولّد شدند که آخرین آنها حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) امُ‌ الائمه‌ می باشند که در دوران بعثت رسول الله(صلّی الله علیه و آله) مـتولّد‌ شـدند.‌ همزمان‌ با بعثت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله) اوّلین زنی کـه بـه ایشان‌ ایمان‌ آورد و مسلمان شد حضرت خدیجه (سلام الله علیها) بود.

این نکات قرآنی عبارتند از: عفاف و پاکدامنی؛‌ ازدواج معنوی؛ اسـلام و ایـمان؛ اقـامه نماز؛ هجرت؛ شکیبایی و ثبات قدم؛ انفاق‌ و بخشش خدیجه (سلام الله علیها)‌ که‌ به ترتیب‌ بـه‌ طـرح‌ هر کدام خواهیم پرداخت.

ـ عفاف‌ و پاکدامنی (12):

قرآن کریم در آیه ی: «من عمل صالحاً من ذکر‌ او‌ انـثی و هـو مـُؤمن فلنحیینه حیوة‌ طیبه» لازمه ی رسیدن‌ به‌ حیات طیبه را اعمال صالح؛‌ عفاف‌ و پاکدامنی می داند کـه ایـن ویژگی ها در سیره ی حضرت خدیجه(سلام‌ الله‌ علیها) به طور بارز به‌ چـشم‌ مـی‌ خـورد. چنانکه عفّت‌ و پاکدامنی او در عصر‌ جاهلیت‌ سبب شد الگو و نمونه زمان شود و به لقب (طاهره) مـشهور گـردد و فـضایل‌ نیک و پسندیده ایشان زبانزد خاص‌ و عام بود.‌ با‌ اینکه‌ از ثروت و مکنت‌ فـراوانی بـرخوردار بود و خواستگاران فراوانی داشت ولی با قلب و دلی مملو از عشق‌ به‌ خدا؛ در عفت و پاکدامنی طاهره‌ زندگی‌ می‌ کـرد‌ و بـر این اساس‌ در‌ برخی روایات به باکره بودن او هنگام ازدواج با پیامبر اکرم (صـلی الله عـلیه و آله‌ و سلم)‌ تأکید شده است و همین عـفت و پاکـدامنی‌ حـضرت‌ خدیجه‌ طاهره(سلام‌ الله‌ علیها)؛ حیاتی طیبه را بـرای او رقـم زد.

ـ ازدواج معنوی:

«یا ایها الذّین آمنو اتقو الله و ابتغوا الیه الوسیله»(13) ازدواج یک وسیله معنوی است کـه حـضرت‌ خدیجه(سلام الله علیها) با آن به رسـول اللهـ(صلی الله علیه و آلهـ) بـه عـنوان ریسمان الهی پیوند خورد. ازدواج حضرت خـدیجه(سلام الله عـلیها) با پیامبر(صلی الله علیه و آله) با‌ یک‌ سلسله عوامل و محرک های معنوی صـورت پذیـرفت و هیچ مسأله ی مادی، وجه تعامل ازدواج آنـها را فراهم نساخت. او با شـناخت و آگـاهی از اخلاق و رفتار‌ و منش رسول اللهـ(صلی الله عـلیه و آله) ایشان را به همسری برگزید و آنگاه که در هنگامه خطبه ی عقد، جناب ابوطالب(علیه السّلام)‌ خـطبه‌ ای در فـضایل بنی هاشم‌ قرائت‌ نمود، ورقـة بـن نـوفل پسر عموی خـدیجه ضـمن خطابه ای این چنین گـفت: «کـسی منکر فضائل شما نیست، ما از صمیم دل می خواهیم‌ دست‌ به ریسمان شرافت شما‌ بـزنیم.»‌ ثـمره ی این ازدواج معنوی تولّد گوهر یگانه ی خـلقت، کـوثر قرآن، حـضرت فـاطمه زهـرا (سلام الله علیها) بود، کـه جهان از عطر او و فرزندانش عطر آگین است.(14)

اسلام‌ و ایمان:

بر اساس فرمایش قرآن کریم که می فرماید:«اِنَّ الذّیـن آمـَنُو و عملوا الصّالحات یهدیهم ربَّهُم بایمانهم»(15) اعـمال صـالح و ایـمان قـلبی خـدیجه سبب گردید اوّلیـن زنـی باشد که به‌ خدا‌ و رسول‌ خدا(صلّی الله علیه و آله) ایمان آورد و مسلمان شود و ایمان واقعی خود را در مقام‌ عـمل نـشان دهد.

رسـول خدا(صلّی الله علیه و آله) در آغاز‌ سوره‌ ی(مدثر)‌ مـأمور بـه دعـوت مـردم بـه اسـلام شد و این مأموریت را از محیط خانه ی خویش آغاز ‌‌کرد‌ و خدیجه(سلام الله علیها) اولین فردی بود که به او ایمان آورد(16) امام‌ علی(علیه‌ السّلام)‌ می فرماید: در آن روزها به هیچ خانه ای اسلام راه نـیافت جز خانه ی رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلم) که خدیجه(سلام الله علیها)‌ هم در آن بود‌ و من سومین آنان بودم.(17)

ایمان آوردن حضرت خدیجه(سلام الله علیها) به رسالت حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) حکایت از معرفت و پاکی و صداقت وی داشـت او بـه‌ اطمینان قلبی رسید که وقتی رسول الله(صلّی الله علیه و آله) بعثت خود و نزول وحی الهی را مطرح کرد بلافاصله رسالت او را پذیرفت و این افتخار را برای خود‌ در‌ طول تاریخ اسلام به عنوان اوّلیـن زن مـسلمان ثبت کرد و سعادت خود را تضمین نمود. رشد ایمانی او به آن حد رسید که رسول الله(صلّی الله علیه و آله)‌ در‌ فضیلت او فرموده: بهترین زنان بهشت چهار نـفرند(خدیجه دخـتر خویلد؛ فاطمه دختر محمد(صلّی الله عـلیه و آلهـ)؛ مریم دختر عمران، آسیه دختر مزاحم، زن فرعون.

ـ اقامه‌ ی نماز (18):

چنانکه قرآن می فرماید: «و لکن البرّ من‌ آمن‌ بِالله .... و اقام الصَّلوة و آتََی الزّکوة ...»(19) اقامه ی نماز با شکوه ترین جلوه ی تعبّد ایمانی‌ حضرت‌ خدیجه(سلام‌ الله عـلیها) بـود که پس از ایمان به رسالت پیامبر(صلّی‌ الله علیه و آله) انجام شد او همراه با علی بن ابی طالب(علیه السّلام) و زید بن حارثه‌ به‌ رسول‌ خدا(صلّی الله علیه و آله) اقتداء کرد و در کنار خانه‌ خدا(کعبه)‌ نـماز گـذاردند و اقامه ی نـماز را اوّلین وظیفه ی خود می دانست «الذّین اِن مکنّاهم‌ فی‌ الارض‌ اقاموا الصلَّوة»(20)

در بعضی از روایات آمده است نخستین نمازی کـه رسول‌ خدا(صلّی‌ الله‌ علیه و آله) اقامه کردند، نماز وسطی یعنی نـماز ظـهر در روز جـمعه بوده‌ است.‌ پیامبر‌ چگونگی اقامه ی نماز و گرفتن وضو را به حضرت خدیجه(سلام الله علیها) و حضرت‌ علی(علیه السّلام) یاد دادنـد. ‌ ‌پس آن دو وضـو گرفتند و با رسول الله(صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله) نماز خواندند. اقامه ی نماز خدیجه(سلام الله عـلیها) از یـک سـو نشانه‌ ی اطمینان قلبی او به رسالت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از‌ جانب‌ خدا‌ و از سوی دیگر بـه معنای تعبّد و بندگی در مقابل خداوند بود(21)

هجرت:

از‌ دیگر نکات قرآنی در خصوص حضرت خدیجه (سلام الله عـلیها) : والّذین‌ آمنوا‌ و هاجروا و جـاهدوا فـی سبیل الله» مهاجرت او با پیامبر اکرم است.(22)

کفّار و مشرکان‌ قریش‌ عهد‌ نامه ای علیه پیامبر و مسلمانان بستند و آنها را در محاصره‌ اجتماعی‌ و اقتصادی قرار دادند ولیکن پیامبر(صلّی الله علیه و آله) همراه با بنی هاشم و بنی‌ مـطلب‌ و بنی عبد مناف در شب اوّل مُحرّم سال هفتم بعثت به‌ شِعب‌ ابی طالب مهاجرت کردند و خدیجه(سلام الله‌ علیها)‌ در‌ کنار او به عنوان یار و یاوری‌ صدیق‌ و فداکاری ها کرد(23) و با حمایت گسترده از رسول اللهـ(صلّی الله عـلیه‌ و آله) برای گسترش اسلام و فزونی‌ یافتن تعداد‌ مسلمانان‌ و عزیمت عدّه ای از آنها به حبشه به دستور پیامبر(صلّی الله علیه و آله)‌ و نیز ایجاد پایگاهی مهم بـرای تـرویج‌ اسلام‌ و ناامیدی‌ و شکست‌ سران کفر و شرک،‌ تمام اموال و دارایی های خود را هزینه کرد. همراهی او با پیامبر و مسلمانان‌ در‌ شعب و کمک هایی که نزدیکان‌ پدری‌ او‌ برای‌ مسلمانان‌ به شعب می‌ فـرستادند‌ مـایه ی قـوّت قلب مسلمانان بود. این هـمراهی و هـمکاری و فـداکاری صادقانه، از مصداقی عینی‌ و مثال‌ زدنی از زنان مهاجر و مجاهد ساخته‌ بود‌ که‌ همواره‌ پیامبر(صلّی‌ الله‌ علیه و آله) یاد و نام او را بسیار بزرگ مـی داشـت و نـشانه ی محبّت خدیجه به خداوند پیروی خالصانه او از پیامبر اکـرم(صلی الله عـلیه‌ و آله) بود.(24)

شکیبایی و ثبات قدم:

از دیگر نکات بارز زندگی آن حضرت شکیبایی و استقامت او در راستای اهداف رسالت نبی مکرم اسلام بود. چنانکه قـرآن کـریم مـی‌ فرماید:‌ «یا ایهَا الَّذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطو لعلَّکم تفلحون»(25)

اسـلام آوردن حضرت خدیجه و وفاداری ایشان نسبت به پیامبر(صلّی اله علیه و آله) در حالی که مشرکان‌ زیر‌ بار هدایت الهی ایشان نـمی رفـتند مـوجب دلگرمی و قوت قلب پیامبر بود و این عطوفت از فضائل نیک و ایمان وی نـشأت‌ گـرفته‌ بود،(26) این همراهی ثبات قدم‌ پیامبر(صلّی‌ الله علیه و آله) در هدایت و ارشاد و دعوت مردم به یکتاپرستی و گرایش آنـان بـه تـوحید فراهم می کرد. او همواره با‌ تأیید‌ پیامبر در ثبات قدم‌ و شکیبایی پیامبر در بـرابر تـمامی سـختی ها مؤثر بود چنانکه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) درباره این سیره و روحیه ی حـضرت خـدیجه چـنین فرموده اند:

« آنگاه که همه مرا تکذیب کردند خدیجه مرا تأیید کرد و به درسـتی پیـغمبری من اقرار نمود و او هنگامی به من ایمان آورد و در نماز به من اقتدا‌ کرد،‌ کـه هـمگان‌ در لجـنزار کفر و حقیقت پوشی دست و پا می زدند و موقعی به بهترین یادگار من‌ (فخر دو جهان، فـاطمه، آن بـانوی محشر) باردار شد که همه‌ ی زنان‌ از بی اعتباری نازا مانده بودند»(27) همراهی و هـمکاری صـادقانه خـدیجه با رسول الله (صلّی الله علیه‌ و ‌‌آله)‌ خالی از مشکلات، سختی ها و زخم زبان ها و رنج های اجـتماعی‌ و اقـتصادی‌ نبود ولیکن خدیجه همه را با شکیبایی و ثبات قدمی بی نظیر پشت سـر گـذاشت‌ و هـیچگاه درایمانش به خدا و رسالت رسول او خدشه ای وارد نشد‌ بلکه روز به روز‌ توجّه‌ اش به رسول الله(ص) بیشتر مـی شـد و ایـنگونه بود که خدای تعالی به وسیله جبرئیل بر خدیجه سلام فرستاد و خـدیجه چـنین پاسخ داد:(الله السّلام، و منه السَّلام و علی‌ جبرئیل السَّلام)(28)

ـ انفاق و بخشش:

وبالاخره مهمترین و بارزترین نقش حضرت خدیجه(سلام الله علیها) در بخشش و انـفاق او تـجلی می یابد.

قرآن کریم می فرماید: «مثل الَّذین ینفقون اموالهم‌ ابتغاء‌ مرضات الله و تـثبیتاً مـن انفسهم»(29)

حضرت خدیجه ثروت عظیمی از پدر به ارث برده و آن را از راه تـجارت فـزونی بـخشیده بود او تمامی این ثروت را خالصانه‌ برای‌ گـسترش و تـوسعه ی اسلام در اختیار پیامبر(صلّی الله علیه و آله) قرار داد. ثروت او قبل و بعد از جریان محاصره ی اقتصادی و اجـتماعی بـسیار کارگشا بود.(30)‌ او‌ با مال و جـان و زبـان خود بـه حـمایت هـمه جانبه از پیامبر و مسلمانان برخاسته بود. در جـریان سـه سال محاصره ی وحشت بار در شعب ابی طالب،‌ خدیجه‌ از‌ روی صفا و سخاوت تمام‌ دارایـی‌ خـود‌ را نثار پیامبر و مسلمانان کرد و آنها را از گـرسنگی نجات داد، تا اینکه خـداوند گـشایشی در کار آنها پیش‌ آورد(31)‌ جهاد‌ مـالی خـدیجه و انفاق و بخشش او در‌ ده‌ سال اوّل بعثت نقش حیاتی و چشم گیری در رشد و گسترش اسلام و فـزونی یـافتن تعداد مسلمانان و هجرت‌ مسلمانان‌ و ابـطال نـقشه هـای سران کفر و شـرک داشـت و این نقش آفرینی خـدیجه بـود که او را در نزد رسول الله (صلّی الله علیه و آله) بسیار‌ عزیز‌ می‌ داشت و تا آنجا که آن حـضرت او را بـه عنوان‌ یکی‌ از چهار زن نمونه و بزرگ، کـه جـایگاهشان در بهشت بـرین اسـت مـعرفی کردند.

و خدیجه(سلام‌ الله‌ علیها)‌ بـا این صفات شایسته الگویی ماندگار برای همیشه تاریخ شد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پی‌نوشت‌ها:

1ـ محمد بن‌ سعد‌ ، طبقات ، ج 1 ، صفحه127

2ـ همان منبع صفحه129

3ـ عـماد زادهـ، زنـان‌ پیامبر‌ اسلام (صلّی الله علیه و آله) صفحه304

4ـ رسول محلاتی ، تاریخ‌ اسلام،‌ جلد‌ یک ، صفحه52.

5ـ اسـتاد هـاشم مـعروف حسنی، سیرة المصطفی(صلّی الله علیه و آله) صفحه65

6ـ‌ همان‌ منبع ، صفحه66

7ـ ابن هشام، سیرت رسول الله(صلّی الله علیه و آلهـ)‌ صفحه89

8ـ بـحارالانوار (عـلاّمه مجلسی) ج 16 صفحه20

9ـ ابوسعید ، شرف النبی(صلّی الله علیه و آله)‌ صفحه 201

10ـ همان منبع ، صفحه 201

11ـ رسول محلاتی، تاریخ‌ اسلام،‌ ج 1 ، صفحه54

12ـ قرآن کریم ، سوره نحل ، آیه 97

13ـ قرآن کریم ، سوره مائده ، آیه35 .

14ـ آیة الله سبحانی ، فروغ ابـدیت‌ ، ج 1 ص 164.

15ـ قـرآن‌ کریم‌ ـ سوره یونس ، آیـه 90

16ـ« سـوره مدثر ، آیات 1 و 2.

17ـ نهج البلاغه ، خطبه 192.

18ـ شیخ‌ صدوق‌ ، خصال ، صفحه195

19ـ قرآن کریم، سوره حجر ، آیه 41.

20ـ‌ قرآن کریم ، سوره حجر ، آیه 41

21ـ یعقوبی‌ ، تاریخ یعقوبی ، جلد 1،‌ صفحه‌ 378.

22ـ قرآن کـریم ، سـوره انفال ، آیه 76.

23ـ بحرالعلوم، زنان‌ صدر‌ اسلام، صفحه 116و117.

24ـ قرآن‌ کریم،‌ سوره‌ آل عمران، آیه31.

25ـ‌ قرآن کریم ، سوره‌ آل‌ عمران ، آیه 200.

26ـ جعفریان،‌ سیرة‌ رسول‌ خدا(صلّی الله علیه و آله) ، صـفحه 358.

27ـ حـاج شیخ عباس قمی، ترجمه‌ سفینه‌ البـحار‌ ، ج 2، صفحه82.

28ـ عـلاّمه مـجلسی، بـحارالانوار، ج 16، صفحه11.

29ـ قـرآن کریم،‌ سوره‌ بـقره، آیـه 265.

30ـ استاد هاشم معروف حسنی، سیرة المصطفی(صلّی الله علیه و آله)‌ ، صفحه 65.

31ـ بحرالعلوم، زنان صدر اسلام، صفحه 116.

pdf دانلود مقاله هفت نکته‌ی قرآنی در سیره‌ی اولین زن مسلمان حضرت خدیجه‌ی طاهره (س) (1.31 MB)

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید