چکیده (بخشی از مقاله)
در این مورد امام خمینی(ره)میفرماید:«بس است برای انسان بیدار،همین حدیث شریف و کفایت میکند برای این خطیئهی مهلک؛ همین که سرچشمهی تمام خطاها و ریشه و پایهی جمیع مفاسد است. بعضی قوای باطنیه بدان که خداوند تبارک و تعالی به ید قدرت و حکمتش در عالم غیب و باطن نفس،قوایی خلق فرموده است که داری منافع بیشمارند و آنچه مورد بحث ماست،سه قوهی واهمه،غضبیه و شهویه است و هر یک از این قوا،منافع کثیره دارند،از برای حفظ نوع و شخص و تعمیر دنیا و آخرت که علما ذکر کردهاند و اکنون ما را به آن احتیاجی نیست. و تفصیل آن اجمال این که انسان همان طور که در این دینا یک صورت ملکی دنیاوی دارد و خداوند تبارک و تعالی آن را در کمال حسن،نیکویی و ترکیب بدیع خلق فرموده و عقول تمام فلاسفه و بزرگان در آن متحیر است،و علم و معرفةالاعظا و تشریح تاکنون نتوانسته است،معرفت درستی در حال آن پیدا کند و خداوند انسان را از بین مخلوقات،امتیاز داده است به حسن ترکیب و جمال نیکو منظر،کذالک از برای او،یک صورت و شکل ملکوتی غیبی است که تابع ملکات نفس و خلق باطن است،در عالم بعد از موت؛چه برزخ باشد چه قیامت. در کتاب «اسرار الصلاه»، اثر عارف بالله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی، پیرامون حقیقت توبه آمده است:«حقیقت توبه عبارت از این است که بنده از غیر خدا به خدا بازگردد، و اگر خواستی بگو، بازگشت از ظلمت به سوی نور7 و یا از جهل به علم و از شقاوت به سعادت، و یا بگو از معصیت به طاعت."
کلید واژه ها: نفس ، شیطان ، خدا ، توبه ، ملکی ، فضیلت ، انسان ، قلب ، باطن ، تقوا