چکیده
فقه اهلسنت نسبت به فقه شیعه در مورد وقف کودک و وصیت وی به وقف، سختگیری بیشتری دارد؛ زیرا بین ممیز و غیرممیز و اینکه وقف با اجازه ولی کودک صورت گیرد یا خیر، فرق نگذاشته و در هر صورت، وقف صبی را از عموم اولیه منع تصرفات صبی، خارج ندانسته است. احتمال حمل روایات جواز صدقه کودک بر صدقههای جزئی و احتمال مراد بودن معنای خاص صدقه نه اعم از آن و وقف، از یک سو، و اطلاق صدقه بر وقف در روایات و تصریح فقهایی، چون شیخ مفید و شیخ طوسی به یکی بودن وقف و صدقه، از سوی دیگر، حکم به جواز و صحت وقف کودک را با تردید همراه نموده است، از این رو، فقهایی که به جواز وقف کودک رأی دادهاند، تکرار وقف را در زمان بلوغ، مستحب و اولی و لازمه احتیاط دانستهاند. هریک از مذاهب فقهی امامیه و اهلسنت، اصل اولیه منع تصرفات صبی و حجر را پذیرفته و مواردی را با دلایلی به صورت تعبّدی از اصل مزبور خارج دانستهاند.
کلیدواژهها
وقف؛ صبی؛ ممیز؛ غیرممیز؛ وصیت