چکیده
در این مقاله، رویکردهای تربیتی امام سجاد(ع) و کارکرد آن در الگودهی به مربیان و والدین بررسی میشود. تعلیم و تربیت، همواره از دغدغههای مهم انسان بوده و ذهن او را به خود مشغول کرده است و بیتردید ارائۀ الگوهای موفق در این عرصه، از نیازهای اساسی والدین و مربیان قلمداد میشود. در بین مباحث مربوط به تربیت، پرداختن به رویکردهای تربیتی جایگاهی ویژه دارد؛ زیرا مراحل فرآیند تربیت را فراروی ما قرار میدهد. ارائۀ درکی از رویکرد مبنایی امام سجاد (ع) در صحیفۀ سجادیه، که در آن عوامل زیادی نقش و ارتباط متقابل دارند، به همراه نحوۀ عملکرد آن عوامل، موضوعی است که این پژوهش بدان میپردازد؛ چراکه این تدبیر راهبردی در تربیت اخلاقی، نمونهای موفق و راهگشای ما در مسائل پیچیدۀ تربیت است. افزون بر این، با اشاره به برخی از رویکردهای مهم مکاتب تربیتی مشهور در مقابل رویکرد تربیتی امام چهارم، برجستگیهای مکتب آن حضرت نیز نمایان میشود که میتوان این مشخصهها را از جهت نوع نگاه به انسان در زمرۀ این موارد نام برد.
کلیدواژهها: امام سجاد (ع)، صحیفۀ سجادیه، رویکرد تربیتی، انسان، معرفت و شناخت.