چکیده
به سبب آنکه عواطف و احساسات، تأثیر فراوانی در بروز رفتارها دارند، تربیت عاطفی اهمیت بسیاری دارد؛ اما مسئلهی پژوهش این است که امروزه، جای اندیشههای اسلام و بهطور خاص، نهجالبلاغه برای تربیت عاطفی در کنار آموزههای سایر مکاتب تربیتی، خالی است؛ بنابراین، در پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی، اصول و روشهای تربیت عاطفی با تأکید بر دیدگاه امام علی علیهالسلام بررسی شده است. ابزار پژوهش، فیش بوده و دادهها، بهصورت کیفی تجزیه و تحلیل شدهاند. هدف پژوهش، ارائهی اصول و روشهای کاربردی به متولیان امر تعلیم و تربیت است تا بتوانند با الهام گرفتن از اندیشههای حضرت علی(ع) در کتاب گرانقدر نهجالبلاغه، در امر تربیت دانشآموزان اهتمام ورزند. یافتههای پژوهش نشان میدهد: 1. برخی از اصول تربیت عاطفی عبارتاند از ابراز محبت، بردباری، خوشبینی؛ 2. برخی از روشهای تربیت عاطفی عبارتاند از: اعتدال در محبت، کنترل خشم، صلهی رحم و برخورد با گشادهرویی. نتایج پژوهش نشان میدهد که در نهجالبلاغه، از تربیت عاطفی افراد غفلت نشده و دستورالعملهایی برای رشد متربیان، در این ساحت تربیتی معرفی شده است.
کلیدواژهها
اصول تربیت؛ امام علی(ع)؛ تربیت عاطفی؛ روشهای تربیت؛ نهجالبلاغه
دانلود مقاله الگوی مفهومی تربیت عاطفی با رویکردی بر نهجالبلاغه