w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده مقاله: محسن قاسم پور راوندي
منتشر شده در: پژوهش دينی
رتبه مقاله: علمی-پژوهشی
سال،شماره: بهار و تابستان 1390 , شماره 22

چکیده:

با توجه به تعريف انسان و هدف از آفرينش او در قرآن تربيت ديني غايتمند است. اين نوع تربيت، بر اساس آموزه هاي ديني داراي مباني، اصول و روش هاي خاص خود است. توجه به جايگاه و کارکرد عقل در تربيت ديني بر مبناي خردورزي، شايسته هر گونه تامل و بررسي است. به فعليت رسيدن جنبه هاي گونه گون اين نيروي خدادي، که ما آن را به ترتيب عقلاني تعبير مي کنيم ياري کننده انسان در نيل به آن هدف غايي است. علامه طباطبايي از مفسراني است که به تفکر و تعقل و نقش ويژه آن در تربيت انسان اهتمام خاصي داشته است. به نظر وي، تعريف قرآن از عقل، نيرويي است که انسان ضمن بهره مندي از آن در دين به وسيله آن خواهد توانست به سوي حقايق معارف و اعمال صالحه راه بگشايد. به نظر اين مفسر نقش عقل در تربيت ديني کليدي است، اما در فرآيند تربيت تحت تاثير عواملي ممکن است دچار لغزش هايي گردد. در اين مقاله، راهکارهاي تحقق اين نوع از تربيت با عنايت به روش هايي مانند تعليم علم و حکمت، روش تهذيب نفس و ايجاد بسترهاي لازم براي بروز و ظهور تفکر بر اساس آراي علامه طباطبايي در تفسيرالميزان مورد بررسي و تحليل قرار گرفته است.

كليد واژه: تربيت عقلاني، اخلاق، عقل، قرآن، علامه طباطبايي

  دانلود مقاله جایگاه عقل در تربیت دینی از دیدگاه علامه طباطبایی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید