چکیده
بازتابندگی خوانشها از سنت، زمینهساز کشمکش گفتمانهای شیعی پیرامون بازنمایی صحیح از سنت و انگیزهای برای بازاندیشی میراث شیعی شده است. از متقدمترین آثار شیعی باقیمانده که در آغاز عصر غیبت امام دوازدهم بر اساس احادیث امامان شیعی تدوین شده است، بصائر الدرجات صفار قمی است که دشوارههای جامعه شیعی و مسائل و پاسخ نخبگان تشیع را در آستانه این تحول اساسی در تاریخ تشیع امامی، استفاده از آن در بعد از این تحول تا به امروز درباره جایگاه امام شیعی و همچنین تعریف مفاهیم مرتبط با آن در میان جریانهای مختلف فکری تشیع بهخصوص در دوران اخیر نشان میدهد. تحلیل گفتمان بصائر الدرجات صفار قمی در این مقاله نیز بهواسطه چنین شرایط و انگیزههایی تعین یافته است، زیرا فقدان وضوح مبانی روششناسی در مباحثه دربارۀ این مسئله یکی از مبادی جدلی شدن خوانشها از میراث شیعی و کژتابی اعتبار یافتهها از معنا و تفسیر آنها است. رهیافت این مقاله در تحلیل گفتمان بصائر الدرجات برساختگرایی اجتماعی به مثابه نظام مفروضات هستیشناسانه، معرفتی و نظریۀ گفتمان لاکلو و موف همچون روش تحلیل است. از کاربست این چارچوب نظری چنین استنباط میشود که «علم امام» در فضای گفتمانی حاکم بر این متن، مبدل به گرهگاه گفتمانی در نظم گفتمانی تشیع شد. پراکنش محتوایی و عددی روایات در بصائر الدرجات مؤید این امر است. در این میان مفوضه و مقصره مهمترین گفتمانهای شیعی بودند که حول گرهگاه علم امام مفصلبندی شدند. از حضور پررنگ عناصر گفتمانی مفوضه، همچون تفویض امور جهان به ائمه و تواناییها و دانش خارقالعادۀ امامان، چنین برمیآید که بصائر الدرجات در همانطباقی با شاخصههای گفتمانی مفوضه مفصلبندی شده است.
واژههای کلیدی: حدیث شیعه، بصائر الدرجات، نظریۀ گفتمان، علم امام، مفوضه، مقصره
دانلود مقاله تحلیل گفتمانی میراث حدیثی شیعه؛ مبانی و نتایج مطالعۀ موردی بصائر الدرجات صفار قمی