w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده مقاله: میرزاابوالقاسمی محمدصادق ، حسنعلی پورمند، محمود طاووسی
منتشر شده در: مطالعات تاریخ اسلام
رتبه مقاله: علمی-پژوهشی
سال،شماره: 1393/ شماره20

 

مهر خاتم در اواخر سال ششم یا اوایل سال هفتم هجری برای ممهور کردن نامه­ های پیامبر به حکام سرزمین­ های همجوار، ساخته و پرداخته شد. این مهر ظاهراً از نوع انگشتری­ و شکل صفحۀ نگین آن مدور بوده است و بر آن در سه سطر عبارت «محمد رسول­ الله» را نقش کرده بودند؛ جنس و نگین آن نیز از سنگ حبشی تا انواعی از فلزات چون مس و آهن و نقره روایت شده است. پس از وفات پیامبرص این مهر ابتدا به ابوبکر و سپس عمر و عثمان رسید و آن‌ها نیز نامه­ ها و مکاتبات خود را بدان اعتبار می­ بخشیدند.
مهر خاتم در حدود سال سی­ام هجری در چاه اَریس(نزدیکی مدینه) افتاد و دیگر به­ دست نیامد، اما عثمان نظیرش را ساخت و مهر معمول خلافت داشت. با این حساب جز نامه­ های شخص پیامبرص، بخشی از نامه­ های خلفای راشدین نیز ممهور به مهر حقیقی پیامبر ص بوده است؛ مکاتباتی که اگر نمونه ­ای اصیل از آن‌ها به ­دست آمده بود، لااقل اثر مهر خاتم را به ما نشان می­داد.
اوصاف این مهر در متون متقدم اسلامی نشان از نخستین اقدامات و ضروریات تشکیل نظام دیوانی در صدر اسلام است؛ همچنین استفاده از نوشتار جای تصویر، شکل مدور، ترکیب سه­سطری، و شعارهای مذهبی از این‌جا در مهرهای اسلامی تجربه شده و در سراسر دوران تاریخی اسلام تداوم یافته است. ویژگی­های مهر خاتم در مقاله پیش رو با روش تحقیق تاریخی- توصیفی، بررسی و تحلیل شده است.

 واژه‌های کلیدی: خاتم پیامبرص، مُهر، آداب مُهرنویسی، دوران اسلامی

 

دانلود مقاله مُهرخاتم بررسی ویژگی‌های مهر پیامبر(ص)

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط