w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده مقاله: زیبا معیر ، حسین مفتخری، صادق آیینه وند، علی رجبلو
منتشر شده در: مطالعات تاریخ اسلام
رتبه مقاله: علمی-پژوهشی
سال،شماره: تابستان 1392/ شماره 17

چکیده

هرچند اغلب گزارش ­هایی که از سقیفه بنی ­ساعده در منابع دست اول وجود دارد، حاکی از آن است که تصمیم­ های اتخاذ شده در آن با حضور و مشارکت سیاسی عموم مهاجران و انصار صورت گرفته، مدعای مقاله پیش­رو بر این است که عموم مهاجران و انصار از وقایع مدینه بی­ خبر بودند و به همین دلیل، مشارکت سیاسی فعالی در این وقایع نداشتند. حدود سه هزار نفر از بزرگان مهاجر و انصار که به دستور پیامبر(ص) ملزم به حضور در لشکر اسامه بودند، در منطقه ­ای به نام «جِرف»، در سه مایلی(پنج کیلومتری) بیرون از مدینه، اردو زده و آماده اعزام به شام بودند، تا آن که فرستاده ­ای از مدینه خبر رحلت پیامبر(ص) را به اسامه داد و او فقط با تنی چند از سران مهاجر و انصار به مدینه بازگشت. در حالی که برخی روایت­ ها، خبر بازگشت کل لشکر اسامه را به مدینه پس از رحلت پیامبر­(ص) به نقل از واقدی و ابن ­سعد آورده­ اند، اما روایت­ های دیگر از خلیفه­ بن­ خیاط، طبری، ابن­ اعثم، عبدالله­ بن­ محمدالبغوی، مقدسی و ابن­ عساکر، نشانگر آن­ اند که همه لشکر اسامه درآن مقطع زمانی به مدینه بازنگشت. این لشکر بلافاصله به عنوان نخستین اقدام خلیفه، راهی شام شد و از حوادث مدینه دور ماند. غیبت بزرگان مهاجر و انصار به­ مدت چهل یا هفتاد روز پس از رحلت پیامبر(ص)، مهم­ترین عامل بود که به تثبیت خلافت انجامید؛ چه عموم آنان در زمان برخورد خلیفه با مخالفان بیعت، در مدینه حضور نداشتند.

واژه‌های کلیدی: جانشینی پیامبر(ص)، لشکر اسامه، سقیفه، ابوبکر، مشارکت سیاسی، خلافت

 

دانلود مقاله بررسی تأثیراعزام لشکر اسامه بر چگونگی مشارکت سیاسی نخبگان مهاجر و انصار درسقیفه و تثبیت خلافت

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط