چکیده
اهل سنت و امامیه در نادرستی انتساب معنای لغوی بداء به خداوند اتفاق نظر دارند؛ هرچند اهل سنت بر این پندارند، که امامیه معنای لغوی بداء را به خداوند نسبت میدهد؛ معنایی که مستلزم انتساب لوازمی چون جهل و ندامت به آن ساحت ربوبی است. البته اخبار و احادیث امامیه که شمار آنها به حد تواتر میرسد، بداء را به خداوند نسبت دادهاند و بزرگان امامیه درصدد تبیین معنای بداء در آن اخبار برآمدهاند. فِرَق منسوب به شیعه هم در باب بداء مواضع مختلفی دارند. فرقهای چون زیدیه انتساب بداء به خداوند را صریحاً نفی میکند و همانند اهل سنت بر امامیه به خاطر اعتقاد به بداء، اعتراض میکند. اسماعیلیه هم به سبب تعارض باور به بداء با امامت اسماعیل، بداء را نپذیرفتهاند. کیسانیه بداء را همان نسخ میدانند. غلات هم با آنکه همواره مورد لعن و تکفیر بزرگان امامیه بودهاند، به بداء اعتقاد دارند. نوشتار پیش رو درصدد است مواضع بزرگان امامیه را در برابر فرقههای چهارگانه مزبور تقریر کند.
کلیدواژهها: بداء؛ کیسانیه؛ غلات؛ زیدیه؛ اسماعیلیه؛ امامیه
دانلود مقاله موضع امامیه در برابر دیدگاه کیسانیه، غلات، زیدیه و اسماعیلیه درباره آموزه بداء