چکیده
یکی از مهمترین مباحث تاریخ کلام و فلسفه، چه در مغربزمین و چه در فرهنگ اسلامی، همواره این بوده است که آیا عقل انسان قادر است به ذات و صفات پروردگار، معرفت ایجابی پیدا کند یا تنها میتواند به معرفت سلبی (تنزیهی) دست یابد. در این مقاله کوشیدهام نشان دهم که هم دلایل عقلی و هم آیات و احادیث اسلامی اثبات میکنند که یگانه معرفت دستیافتنی برای ذهن ما دربارة ذات و صفات الهی، معرفت سلبی است و هرگونه تلاش برای کسب معرفت ایجابی در این امر، به نظریه تشبیه میانجامد که به حکم عقل و نقل باطل است.
کلیدواژهها: ذات و صفات خدا؛ معرفت ایجابی؛ معرفت سلبی (تنزیهی)؛ الهیات سلبی