w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده: رضوان علی محمدی
استاد راهنما: محمدجواد جاوید
استاد مشاور: فیروز اصلانی
مقطع: کارشناسی ارشد
سال دفاع: 1390
مکان دفاع: دانشگاه تهران

چکیده:

 مبانی فلسفی جنگ عادلانه ناظر به حوزه‌ای از حقوق است که از آن به حقوق بنیادین انسان‌ها که شامل حق حیات، آزادی، برابری، همزیستی و ... می‌باشد، یاد می‌شود. تفکر دینی که اندیشه‌های اخلاقی و عقاید عدالت‌خواهانه حقوقی نیز در ذیل آن قرار می‌گیرند، بخشی از این مبانی تلقی می‌شوند. در این بین توجه به مبانی دینی در ضمن طرح جنگ مقدس و جهاد ابتدایی در مسیحیت و اسلام ذیل مبنای دوم بررسی شده است. در حقیقت با توجه به فلسفه تأسیس حقوق بین‌الملل که از جمله اهداف آن پیشگیری از توسل به زور و جنگ است، در حقوق بین‌الملل مکاتبی چون اسلام و مسیحیت از راهکارهایی صحبت می‌کنند که توسل به جنگ را مشروع جلوه می‌دهد. جنگ مقدس در مسیحیت و جهاد ابتدایی در اسلام نمونه‌هایی از موارد جواز توسل به زور است که هر کدام با بیان شرایطی خاص اقدام به جنگ را مشروع می‌سازد. با این تفاوت که جنگ مقدس در بیان مسیحی حاکی از این مطلب است که جنگ امری مقدس و لذا در راستای اهداف کلیسا ضروری است. اسلام نیز با ناگزیر شمردن جنگ در برخی از شرایط، اما قائل به تقدیس آن به معنای جنگ مقدسی که در مسیحیت وجود دارد، نیست و معتقد است ضرورت آن را حقوق بنیادین بشری مشخص می‌کند که از آن ذیل عنوان جهاد یاد می‌شود. با بررسی و مقایسه جنگ در اسلام و مسیحیت و اینکه کدام‌یک می‌تواند به‌عنوان عادلانه‌ترین جنگ محسوب شود شاید بتوان رویکرد جدیدی را در عرصه بین‌الملل در موارد اقدام و توسل به جنگ و موارد مشروعیت و جواز آن یافت.

کلیدواژه‌ها: جنگ، عدالت، صلح، جهاد، جنگ مقدس، خشونت، اسلام، مسيحيت.

 فصول پایان‌نامه:

 ین پژوهش دارای دو فصل می‌باشد:
فصل اول: «ادبیات جنگ عادلانه در نظام حقوق بین‌الملل»
* مبحث اول: نگاهی بر مفاهیم جنگ و خشونت و اقسام جنگ
* مبحث دوم: عوامل مؤثر در وقوع جنگ‌ها و تبیین سرشت انسان در مقوله جنگ
* مبحث سوم: اندیشه مکاتب فلسفی در باب جنگ
فصل دوم: «تبیین جنگ مقدس و جهاد ابتدایی در مسیحیت و اسلام»
* مبحث اول: مسیحیت جنگ مقدس، جنگ عادلانه
* مبحث دوم: جهاد به مثابه جنگ عادلانه از منظر اسلام
نتیجه نهایی.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط