چکیده:
سرمایهی اجتماعی یک مفهوم نسبتاً جدید جامعهشناسی میباشد که دارای ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که هرکدام از این ابعاد هم دارای مؤلفهها و اجزاء مخصوصی هستند. از طرف دیگر حج هم یک عمل عبادی دارای منافع و کارکردهای وسیع و متنوع فردی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است. این تحقیق میکوشد که با عینک سرمایهی اجتماعی به حج نگریسته تا به این نتیجه برسد که حج چه کارکردهایی در توسعه و ارتقای سرمایهی اجتماعی جهان اسلام دارد؟ بهعبارتدیگر با بررسی حج، از دیدگاه سرمایهی اجتماعی و با توجه به ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و یا ابعاد ساختاری، شناختی و ارتباطی آن و همچنین عناصر و مؤلفههای ویژه هر یک از این ابعاد به این مهم نائل آییم که حج چه کارکردهایی در توسعه و ارتقای سرمایهی اجتماعی دارد؟ و رابطه آن با سرمایهی اجتماعی جهان اسلام چیست؟ بهعبارتدیگر با بررسی ابعاد مختلف حج، از دیدگاه سرمایه اجتماعی و با توجه به ابعاد چهارگانه آن یعنی (سؤالات فرعی): حج در تقویت عناصر بعد اجتماعی سرمایهی اجتماعی چه کارکردهایی دارد؟ حج در تقویت عناصر بعد اقتصادی سرمایهی اجتماعی چه کارکردهایی دارد؟ حج در تقویت عناصر بعد فرهنگی سرمایهی اجتماعی چه کارکردهایی دارد؟ حج در تقویت عناصر بعد سیاسی سرمایهی اجتماعی چه کارکردهایی دارد؟ چه موانعی بر سر تقویت سرمایهی اجتماعی جهان اسلام توسط حج وجود دارد؟ کارکردهای منفی سرمایهی اجتماعی در رابطه با حج چیست؟ تا درنهایت به این مهم نائل آییم که (سؤال اصلی): حج چه کارکردهای و ظرفیتهایی در توسعه و ارتقای سرمایه اجتماعی دارد؟