چکیده:
پژوهش حاضر با استفاده از شیوهی توصیفی _ تحلیلی و به روش کتابخانهای درصدد رسیدن به چهار هدف خود که عبارت است از «بررسی مبانی و آثار تربیتی حج از منظر قرآن و روایات» است، میباشد. در این رابطه پنج سؤال اساسی را مطرح ساخته است. در رابطه با سؤال اول خود یعنی بررسی مفهوم حج از منظر قرآن و روایات، به تعاریفی از مفاهیم حج پرداخته است. در رابطه با سؤال دوم یعنی بررسی مبانی تربیتی حج از منظر قرآن و روایات، به معرفی برخی از مبانی انسانشناسی حج از جمله پرستشگری، عقل ورزی، حقیقتجویی، اجتماعگرایی، مسئولیتپذیری و کمالگرایی پرداخته است. پس از آن به بررسی هدف سوم خود که عبارت است از اسرار تربیتی حج از منظر قران و روایات پرداخته است و برای این منظور ابتدا به سر عام حج و سپس به سر مناسک حج بهطور خاص پرداخته است. در رابطه باهدف چهارم خود یعنی «بررسی آثار تربیتی حج از منظر قرآن و روایات»، این آثار را در چهار بخش مورد بررسی قرار داده است:1) آثار تربیتی حج از حیث ارتباط باخدا 2) آثار تربیتی حج از حیث ارتباط با خود 3) آثار تربیتی حج از حیث ارتباط با دیگران 4) آثار تربیتی حج از حیث ارتباط با طبیعت. در بخش آخر محقق به بررسی هدف نهایی خود که عبارت است از «علل عدم تحقق آثار تربیتی حج از منظر قرآن و روایات» پرداخته است.