چکیده:
در ازدواج اختیار طرفین و در طلاق نیز اختیار زوج شرط است؛ بنابراین اگر ازدواج بدون اختیار آنها صورت بگیرد صحیح نیست و طلاق باطل است. اکراه عبارت است از اینکه انسان با سخن یا عمل خود، شخص دیگری را به کاری که مورد رضای او نیست وادار کند، به نحوی که اگر تنها خودش بود و فشاری بالای سرش نبود به آن کار مبادرت نمیورزید. ارکان اکراه عبارتاند از مکرَه، مکرِه، مکره علیه. اکراه از عناوین ثانویه در تکلیف و احکام بوده که هم در فقه و هم زدر حقوق مورد بررسی قرار گرفته است. اکراه در صورتی صادق است که انسان اکراه کنندهای وجود داشته باشد. در اکراه اراده وجود دارد. ما در این رساله با بررسی کتب مختلف و مرتبط با موضوع به این نتیجه رسیدیم که فقهای مذاهب در مورد تأثیر اکراه بر ازدواج اختلاف نظر دارند. امامیه ازدواج اکراهی را غیر نافذ میدانند و مالکیه و شافعیه وحنابله معتقد به بطلان ازدواج مکره هستند ولی حنفیه معتقد به صحت ازدواج اکراهی هستند. در مورد طلاق مکره نیز حنفیان طلاق مکره را صحیح میدانند ولی چهار مذهب دیگر معتقد به بطلان طلاق اکراهی هستند.