w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده: طیبه دهقان پور فراشاه
استاد راهنما: احمد فقیهی
استاد مشاور: نوری
مقطع: کارشناسی ارشد
سال دفاع: 1388
مکان دفاع: دانشگاه باقرالعلوم (ع)

 چکیده:

 اهدافی که در این تحقیق دنبال شد عبارتند از: آگاهی و شناخت نسبت به موجبات قساوت قلب در انسان ونیز یافتن راه‌های مناسب جهت درمان این رذیله اخلاقی و اصلاح و تغییر درست رفتار مبتنی بر اصلاح و تغییر حالات قلبی. با توجه به موضوع تحقیق و اهداف آن، بحث و بررسی پیرامون موضوع با «مفهوم شناسی» قلب در لغت و قرآن و چیستی آن در قرآن و طریق شناخت حقیقت آن و سپس بررسی ماهیت، مراتب، موجبات و راه‌های درمان قساوت قلب از دیدگاه قرآن و روایات پرداخته شد. در این راستا به بهره‌برداری از کتب و متون و اطلاعات ثبت‌شده به روش کتابخانه‌ای پرداخته شد و در کنار آن از مشاوره و پرسش و پاسخ با اساتید مربوطه استفاده گردید. پس از بررسی آیات و روایات مرتبط با موضوع این نتایج به دست آمده است: «قلب» به‌عنوان حقیقت انسان که درک کننده، دانا و آگاه است فرمانده وجودی و کنترل‌کننده اعضاء و جوارح و بالطبع اعمال و رفتار آدمی و مرکز هدایت و رشد و کمال و سلم و سلامت اوست. لذا با حفظ شئون فطری و ذاتی و صحت بینش‌ها و گرایش‌ها زمینه برای نفوذ و بروز رذایل اخلاقی از جمله قساوت قلب مسدود و در صورت بروز هرگونه آفت در قلب، با آگاهی و شناخت و اتخاذ راه درست، درمان خواهد شد. همچنین قساوت قلب در آخرالزمان به دلیل وجود فاصله زمانی میان مردم و امام عصر (عج) یکی از مسائل مهمی است که جهت ظهور و رؤیت امام عصر (عج) حتماً باید مورد شناخت و معالجه قرار گیرد. پیشنهاداتی که می‌توان در این راستا ارائه داد عبارتند از: 1- جلوگیری از زمینه‌سازی و رشد رذیله قساوت قلب در سطح جامعه توسط نهادها و سازمان‌های فرهنگی و مرتبط با موضوع به انحاء مختلف. 2- کاربردی نمودن کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه قساوت قلب در قالب پروژه‌ها و طرح‌هایی قابل اجرا و ارائه آن به مراکز علمی علی‌الخصوص دانشگاه‌ها و مدارس و... .

کلیدواژه‌ها: قلب، قساوت قلب، روح، نفس، فواد.
 مقالات مرتبط:

 1) ماهیت، عوامل و آثار قساوت قلب از دیدگاه قرآن، طیبه دهقان پور، فرهنگ پژوهش، بهار 1389، شماره 6، (22 صفحه، از 47 تا 68)
2) بررسی قساوت قلب در نظام تربیتی اسلام، طیبه دهقان پور، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، بهار و تابستان 1390، شماره 11، (16 صفحه، از 117 تا 132)، (علمی _ ترویجی)

 فصول پایان‌نامه:

 این تحقیق دارای سه فصل می‌باشد:
فصل اول: «کلیات»
* طرح تحقیق
فصل دوم: «حقیقت قلب»
* بخش اول: واژه‌شناسی
  قلب
  قساوت
* بخش دوم: معنای قلب در قرآن
فصل سوم: «ماهیت قساوت قلب»
* بخش اول: سنگدلان
* بخش دوم: مراتب قساوت
* بخش سوم: موجبات قساوت قلب از نگاه آیات و روایات
* بخش چهارم: آثار قساوت قلب
* بخش پنجم: درمان قساوت
نتیجه.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط