چکیده:
هنر شیعی در نگارگری ایرانی، حیطهی وسیعی از مضامین عام اسلامی و مضامین خاص شیعی را در برمیگیرد. ازآنجاکه تصویرگری ائمه معصومین (ع) با تشکیل حکومت شیعهی صفوی به نقطهی اوج هنری خود میرسد، با تأکید بر نگارگری این عصر و با انتخاب دو نسخهی حبیبالسیر و نسخهی أحسنالکبار، به مضامین خاص شیعی پیرامون زندگی و سیرهی امامان شیعه (ع) پرداختیم و ممیزات خاص تصویری آنها را برشمردهایم. مضامین خاص شیعی در نگارههایی وجود دارد که بر معتقداتی که وجه امتیاز شیعه از سایر فرق اسلامی محسوب میشوند، تأکید ورزیده و آن را موضوع و محتوای نگارهها قرار داده است. در پایاننامهی حاضر با دستهبندی و بررسی مضامین خاص شیعی، بر روی آن گروه از این مضامین تمرکز شده که زندگی و سیرهی امامان معصوم شیعه (ع) را به تصویر کشیده است. همچنین در دو نسخهِی مزبور مضامین عام اسلامی وجود دارد که با استفاده از نمادهای خاص تصویری، منطبق بر تفکر شیعی مصور شده است. در این پژوهش به این نتیجه دستیافتیم که دو نسخهی حبیبالسیر و احسنالکبار، آشکارا متعلق به هنر شیعی عصر صفوی میباشد.
کلیدواژهها:نگارگری، ایران، صفویه، تشیع، مضامین شیعی، نمادهای شیعی، نسخه حبیب السیر، نسخه أحسن الکبار.
مقالات مرتبط:
پژوهشی در نگارههای شیعی نسخهی خطی حبیب السیر، فاطمه رجبی، بیناب، بهمن 1389، شماره 17، (6 صفحه، از 18 تا 23).
فصول پایاننامه:
این پایان نامه شامل پنج فصل میباشد:
فصل اول: «شاخصههای قرآنی اعتقاد شیعه»
فصل دوم: «تاریخ شیعه در ایران تا عصر صفویان»
فصل سوم: «هنر ولایی ماهیت هنر شیعی»
فصل چهارم: «بررسی مضامین شیعی در نگارگری ایران»
فصل پنجم: نسخه خطی مصور «حبیب السیر» و نسخه خطی مصور «أحسن الکبار»
نتیجهگیری.