چکیده:
پژوهش پیش رو از جنبههای گوناگون کاربردی و بنیادی دارای اهمیت است زیرا حیا و ادب عامل بازدارنده انسان از رذائل اخلاقی و محرکی برای کسب فضائل اخلاقی در اوست و در حفظ حریمهای انسانی دخیل است، حیا و ادب مبتنی بر حرمت و کرامت انسانهاست و فقط به بشر اختصاص دارد، ارتباط مستقیم با هیبت الهی دارد یعنی هرکه عظمت و هیبت الهی پیش او بیشتر، حیا و ادب او نیز بیشتراست، رابطه تنگاتنگی با ایمان دارد، به همین جهت مسئله مهم برای پژوهنده بررسی و تبیین آثار تربیتی آن بر زندگی انسانها از دیدگاه قرآن بوده است. در این پژوهش به بیان دو فصل اصلی مشتمل بر 1- حیا (انواع، مراتب، زمینهها و آثار) 2- ادب (در نگاه قرآن، علما، بزرگان) پرداخته و مشخص شد که در تربیت اخلاق فردی و اجتماعی بهترین ضامن اجرایى براى مقرّرات دینى، حیا و ادب است که هم نقش پیشگیرى و هدایت جامعه و هم نقش کنترل و بهینهسازى روابط را دارد بنابراین به سؤالات ویژه پاسخ داده و موارد ذیل مشخص شد که در زندگی فردی افرادی که خواهان عفت و تقوا هستند، باید در رفتارهای خود دقت لازم را به عمل آورند همانگونه که دختر شعیب نهتنها در راه رفتن خودنمایى نکرد بلکه به هنگام بیان مطالب، به خلاصهگویى اکتفا کرد و صرفاً پیام پدر را به موسى (ع) رسانید. همچنین حیا و ادب زیربنای کسب پیروزى و کامیابی در زندگى فردی است و منحصر به سن و جنس خاصی هم نیست بدین معنا که هر شخصی چه زن یا مرد و در هر سنی هر چه حیا و ادبش بیشتر باشد از درجه عقل و ایمان بالاتری برخوردار است. در زندگی اجتماعی نیز از نشانههای امنیت و بقای خانواده و استحکام جامعه مسئلهی حجاب و پوشش است که حکم مسلّم اسلام براى زنان و مردان است همچنین حفظ حرمتها بین افراد جامعه با توجه به نسبت بین آنها ضروری است. در اسلام جایگاه هر کس تعریف شده است. پدران و مادران نباید پرده شرم و حیای میان خود و فرزندان را کنار بزنند و فرزندان نیز باید حرمت والدین را نگه دارند. در نهایت برای گسترش مفهوم عملی حیا و ادب در راستای رشد و تحول انسانها بر اساس دیدگاه قرآن کریم راهکار نهادینه کردن حیا و ادب از جانب خانواده، وظیفهشناسی والدین و رعایت شئون شرعی و اخلاقی در گفتار، رفتار، ارتباطات اجتماعی حتی نوع پوشش آنها در محیط خانه است و از جانب عوامل مختلف از جمله مدارس، میدان دادن به نوجوانان در فعالیتهای اجتماعی و تشویق و ترغیب آنان به اینگونه فعالیتها و از طرفی کنترل و نظارت بر عملکرد آنان که البته از اعتدال لازم هم برخوردار باشند و بالاخره با تأکید بر معرفی نمونههای قرآنی حیا و ادب که مورد اشاره قرار گرفتند فرهنگسازی در گستره خانوادگی طبق شرع مقدس اسلام است که در رفتارهای اعضای خانواده بهویژه والدین ملکه شود. جایگاه سازمان صدا و سیما و نوع تبلیغ آن بهویژه در عملکرد افراد بازیگر و مجری که برخی از آنان با تیکه کلامها و یا حرکات خاصی در بازیگری بیحیایی را هم ترویج میکنند و نیز نقش والای دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی و حوزههای علمیه، روحانیون مبلغ، فضلا و ائمه جماعات نیز که ارتباط مستقیم با مردم دارند و نیز نقش وزارت علوم و تحقیقات در نهادینه کردن حیا و ادب در قشر بزرگ جوانان کشور را در این زمینه نباید از نظر دور داشت.