چکیده:
نوشتار حاضر، به بررسی بخشی از دیدگاههای ناصرالدین قفاری، یکی از عالمان اهل سنت با گرایشهای وهابی گری میپردازد؛ و نقدهای وی در اعتقادات شیعه امامیه درزمینهٔ امام و ویژگیهای او و مبانی و اصول حاکم بر امامت را ارزیابی میکند. نویسنده در پنج فصل ابعاد مختلف امامت را از منظر شیعه امامیه اثبات کرده و شبهههای قفاری در این زمینه را پاسخ میگوید. فصل اول به کلیات تحقیق اختصاص دارد. در فصل دوم ابتدا تعریفی از امامت در لغت و اصطلاح ارائه شده، سپس نیاز و ضرورت وجود امام، صفات اصلی امام از منظر شیعه اثناعشری، مانند افضلیت، علم، عصمت امام همراه با ادله قرآنی، روایی و عقلی مبتنی بر آنها مطرحشده و اشکالهای قفاری در مفهوم امامت و امام، منشأ پیدایی شیعه و افسانه عبدالله بن سبأ نقد گردیده است. پاسخ ایرادهای قفاری درزمینهٔ مقام و موقعیت ویژه امام معصوم و نقد دیدگاههای وی در تقیه، از دیگر مندرجات این بخش محسوب میشود. در فصل سوم به تبیین حصر امامت در دوازده امام از منظر شیعه پرداختهشده و شبهههای قفاری مطرح و ادله انحصار امامت در علی (ع) و فرزندان معصوم آن حضرت بهوسیله نص صریح و صحیح ذکرشده است. در فصل چهارم حکم منکر امامت و کفر وی از منظر اعتقادات شیعه و دیدگاه ائمه مذاهب چهارگانه اهل سنت مطرح و نقد میگردد. تکفیر صحابه از سوی شیعه و تصریح اهل سنت بر عدالت صحابه، اثبات ارتداد و عدم عدالت برخی صحابه، شروط عدالت آنان و نقد دیدگاههای قفاری، از دیگر مطالب همین فصل به شمار میآید. در فصل پنجم به بحث در این مسئله میپردازد که: تنها راه شناخت امام معصوم، نص صریح و صحیح است و با اجماع، انتخاب و شورا نمیتوان امام را تعیین کرد. نویسنده در این موضوع نیز به اشکالهای قفاری پاسخ میدهد.