w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده: سید محسن شریفی
استاد راهنما: محسن الویری
استاد مشاور: غلامحسن محرمی
مقطع: کارشناسی ارشد
سال دفاع: 1390
مکان دفاع: دانشگاه باقرالعلوم (ع)

 چکیده:

 تمدن به‌عنوان یک پدیده انسانی، اجتماعی دارای ابعاد گسترده در حیطه‌های مختلف می‌باشد و لزوم وجود اندیشه و دانش برای ساختن تمدن، امری مسلم و اجتناب‏ناپذیر است و بدون آن تمدن بنیان نمی‌پذیرد. در تمدن اسلامی نیز چنین بوده و بُعد علمی آن محصول تلاش‌های علمی بی‌شماری در طول تمدن اسلامی می‌باشد. در این میان امام صادق (ع) با تلاش‌های علمی گسترده خویش و تربیت اصحاب و شاگردان دانشمند، نقش بسیار چشمگیری در این زمینه داشته است. وجود انبوه روایات امام صادق (ع) در منابع شیعه و اهل سنت بیانگر نقش علمی حضرت در زمان خویش می‌باشد، به‌ویژه که عالمان بزرگ و امامان اهل سنت نیز خود را مفتخر به شاگردی آن حضرت می‌دانند. از طرفی در دوره زمانی امام ورود آثار ملل مختلف، مسلمانان را با چالش عظیمِ علمی مواجهه کرد که در اینجا نیز امام صادق (ع) با رهنمودهای عالمانه خویش، روش علم‌آموزی اسلامی را به دانشجویان علم در هر نقطه و با هر گرایش و مذهب آموزش داد، به‌طوری‌که تعداد شاگردان مکتب حضرتش را تا چهار هزار و بیشتر دانسته‌اند، همین تلاش‌های امام باعث شد، توجه به علم و دانش به‌عنوان یک بُعد تمدنی در میان مسلمانان نهادینه شود و بعدها همین شاگردان و نسل‌های بعدی آن‌ها توانستند، با همین بن‌مایه‌های علمی، در قرون چهارم و پنجم هجری، تمدن اسلامی و به‌ویژه علم و دانش اسلامی را به اوج شکوفایی برسانند. ازاین‌رو شناخت نظریه‌های امام صادق (ع) درزمینه‌ی چیستی علوم، شکل‌گیری و ترویج آن و نوع نگاه امام بر اساس روایات و آموزه‌های ایشان، با تکیه‌بر سیره علمی ایشان در فصول مختلف بیان‌شده و نقش عملی امام نیز در علوم نقلی، عقلی و طبیعیات با ذکر رشته‌های هر علم به شناخت نقش امام کمک زیادی خواهد کرد که به آن در فصلی جداگانه می‌پردازیم.

 مقالات مرتبط:

نقش امام صادق (ع) در علوم طبیعی، سید محسن شریفی، فرهنگ پژوهش، بهار 1392، شماره 13، (28 صفحه، از 45 تا 72)

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط