چکیده:
در تعالیم یهود، چنین ادعائی میخوانیم که بنیاسرائیل ملتی برگزیده است و این فکر باعث جرأت دادن به پیروان آن دین شده است و آنان را وادار به تجاوز و تعدی بر دیگران میکند و اینگونه است که روح تعصب نژادی و خود برتر بینی بر افراد این قوم حاکم میشود. قوم بنیاسرائیل به علت خصائص دنیاپرستی و تکبر و غروری که دارند، در طول تاریخ خود، انحرافات عظیمی را ایجاد کردهاند و تاریخ آنان پر از ذلت و آوارگی و توسری خوردن از کشورگشاها میباشد. آنان برای رسیدن به مقاصد خود از هر مکر و ظلم و جنایتی کوتاهی نکرده و نمیکنند و از این جهت است که انبیاء زیادی بر این قوم مبعوث شده است، چراکه هرگاه به دست پیغمبر قبلی هدایت میشدند و رو به خدا میرفتند با مرگ آن پیامبر دومرتبه به حالت ستمکاری و سرکشی اولیه برمیگشتند و خداوند برای اصلاح آن مردم مجدداً پیغمبر دیگری میفرستاد. آیات قرآن کریم در نکوهش بنیاسرائیل با کتاب عهدین همصدا و هم گام میباشد و در هر دوی آنها از مذمت اسرائیلیات و اعمال زشتشان و آنچه را که سزاوار عذاب و غضب پروردگار شدند، گفته شده است. در این پایاننامه، برخورد این ملت با فرستادگان الهی از دیدگاه قرآن کریم و کتاب عهدین مورد نظر قرار گرفته است. پذیرش و عدم پذیرش نبوت انبیاء، تکذیب و یا تصدیق معجزات و بینات آنان مفصلاً از دیدگاه قرآن و تورات بررسی شده و در ادامه آن به قتل انبیاء توسط این ملت و طغیان و انحراف ایشان از مسیر حق بعد از پیامبرانشان اشاره شده است. انشاءالله که نتایج حاصل از این تحقیق و بررسی بتواند ما را در راه شناخت این قوم و یافتن صراط مستقیم یاری نماید.
فصول پایاننامه:
این تحقیق در سه بخش ارائه شده است:
بخش اول: «کلیاتی در باب شناخت بنیاسرائیل»
* آشنایی با تعابیر بنیاسرائیل، یهود و نصاری
* مروری بر تاریخ بنیاسرائیل
بخش دوم: «انبیاء بنیاسرائیل از موسی (ع) تا عیسی (ع) در قرآن و عهدین»
* یوشع بن نون (ع)
* اشموئیل (ع)
* طالوت (ع)
* خزقیل نبی (ع)
* داود (ع)
* سلیمان (ع)
* ایوب (ع)
* یونس (ع)
* الیاس (ع)
* الیسع (ع)
* ذولکفل (ع)
* عزیر (ع)
* زکریا (ع)
* یحیی (ع)
* عیسی (ع)
بخش سوم: «برخورد بنیاسرائیل با انبیاء در قرآن و عهدین»
* بعثت انبیاء
* تبعیت از انبیاء
* شهادت انبیاء
* پایبندی به انبیاء بعد از حیاتشان
نتیجهگیری و جمعآوری.