چکیده:
مفهوم «آخرالزمان» و ظهور موعود، از مهمترین مباحثی است که در ادیان بزرگ دنیا، به معنای آخرین دوران حیات بشر و قبل از برپایی قیامت به کار میرود. در فرهنگ اسلامی، آخرالزمان، دوران ظهور مهدی موعود (ع) و تغییرات بنیادین آفرینش را شامل میشود و دین زرتشت به چهار دورهی سههزارساله تقسیم میشود که در هزارهی آخر دورهی چهارم، فرشگرد (نوسازی) صورت میگیرد. در این میان در آیین زرتشت و دین اسلام، نجاتبخشی مهمترین مقولهای است که در پایان زمان صورت میگیرد. در هر دو دین مورد بررسی، نشانههای ظهور منجی، شامل تغییر در نظام طبیعت، انحرافات اخلاقی در زمینههای فردی و اجتماعی، فساد اقتصادی و سیاسی و از همه مهمتر بدعت در دین، میباشد. با ظهور منجی تغییرات اساسی در کل نظام آفرینش صورت گرفته، همهی آشفتگیها از میان رفته، جهان سامان مییابد و جامعهی آرمانی ایجاد میگردد. شباهتهای اعتقاد به منجی در دو دین توحیدی اسلام و زرتشت به حدی است که کمتر اختلافی میتوان در آن یافت. پژوهش حاضر، درصدد است به صورتی علمی و روشمند مفهوم آخرالزمان و نجات بخشی را در متون مقدس آیین زرتشت و دین اسلام بهطور مفصل، مورد بحث و بررسی قرار داده و وجوه تشابه و موارد اختلاف آنان را بیان نموده و به یک نتیجهگیری معقول و منطقی دست یازد.
کلیدواژهها:آخرالزمان، منجی، مهدی موعود، سوشیانت.
فصول پایاننامه:
این پژوهش در پنج فصل نگارش شده است:
فصل اول: «کلیات»
* مقدمه
* بیان مسئله
* فرضیات
* سؤالات تحقیق
* اهداف تحقیق
* ضرورت تحقیق
* پیشینه تحقیق
* روش اجرای تحقیق
فصل دوم: «مبانی نظری»
* آخرالزمان در ادیان
* دین زرتشت
* متون زرتشتی
* متون پهلوی
* دین اسلام
فصل سوم: «آخرالزمان در قرآن و سنت»
* آخرالزمان در اسلام
* آخرالزمان در قرآن
* آخرالزمان در سنت
* علائم آخرالزمان
* وکلای مهدی (عج)
* مدعیان وکالت و مهدویت
* فرود آمدن مسیح به زمین
* ظهور منجی
* رجعت
* تولد مهدی موعود
* مادر مهدی موعود
* نام و القاب مهدی موعود
* سیرت و صورت مهدی موعود (عج)
* یاران مهدی موعود (عج)
* ویژگی حکومت مهدوی
* مکان حکومت
* مدت حکومت
* شهادت یا رحلت مهدی موعود (عج)
* آخرت در اسلام
فصل چهارم: «آخرالزمان در متون زرتشتی»
* آخرالزمان در زرتشت
* آخرالزمان در متون زرتشتی
* منجیان زرتشتی
* رستاخیز
* نابودی اهریمن
* فرشگرد (نوسازی)
* جهان جاوید
* آخرت در آیین زرتشت
فصل پنجم: «مقایسه و مقارنه»
* وجوه اشتراک و افتراق در متون زرتشتی و قرآن و سنت
* نتیجهگیری.