w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده: محمد حسن شاطری احمد آبادی
استاد راهنما: مهدی مهریزی
استاد مشاور: عبدالرضا زاهدی
مقطع: کارشناسی ارشد
سال دفاع: 1385
مکان دفاع: دانشگاه اصول‌الدین

چکیده:

 بشارت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) مبنی بر ظهور رادمردی از خاندان پیامبر (ص) در آخرالزمان که جهان را پر از عدل و داد می‌کند همچنان که از ظلم و جور پر گردیده است و اسلام را در سراسر زمین گسترش می‌دهد و نظیر این بشارت در ادیان ابراهیمی دیگر نیز یافت می‌شود و به دنبال آن انتظار مسلمانان برای ظهور مهدی (عج) باعث شد افراد و گروه‌های مختلف در جهت رسیدن به اهداف خویش و با انگیزه‌های مختلف سیاسی، فرقه‌ای، طایفه‌ای و غیر از آن با ساختن احادیث با تحریف احادیث نقل شده از پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) فرد خودخواسته را به‌عنوان مهدی موعود (عج) به جامعه مسلمانان معرفی کند و بدین جهت اخبار صادر شده از پیامبر (ص) و ائمه (ع) پیرامون نام و نسب، صفات و ویژگی‌های مهدی (عج) و نشانه‌های ظهور او با احادیث ساختگی درآمیخته است. رساله پیش رو درصدد معرفی معیارهای قبول، رد، قوت و ضعف این روایات، علل و انگیزه‌های جعل و تحریف آن‌ها به‌طور عام ارائه و بررسی اعتبار روایات سفیانی و نفس زکیه و تعیین وجوه اشتراک و افتراق این دو نشانه در منابع دو فرقه (اهل سنت و امامیه) به‌طور خاص می‌باشد. به‌طوری‌که سعی گردیده تقریباً تمام روایات مربوط به سفیانی و نفس زکیه در منابع روایتی معتبر فریقین به‌طور کامل ارائه شده و درجه اعتبار آن‌ها بر اساس علم رجال و درایه و نقد متن مشخص گردد و به‌طوری‌که خواهیم دید جمع قابل ملاحظه از این روایات از اعتبار سندی قابل قبولی برخوردار نیستند یا متن آن‌ها دارای اشکال است و این امر به ما گوشزد می‌کند در ارائه تصویری از عصر ظهور امام (عج) استناد بدون قید و شرط به این روایات تأمل نماییم. ضمن آنکه از روایات دارای اسناد معتبر که متن قابل قبولی نیز دارند به‌سادگی نمی‌توان گذشت. با توجه به مطالب گفته شده و ملاحظه چهار نکته اساسی شامل 1) بررسی اعتبار سندی و متن تک‌تک روایات 2) نگاه کلی به مجموع روایات 3) در نظر داشتن حوادث و تحولات تاریخی در دوران صدور و نقل احادیث مرتبط با دو موضوع فوق 4) در نظر داشتن انگیزه‌های فرقه‌ای و قومی و غیره در تحریف با جعل روایات مهدویت فرضیه‌های مختلفی در مورد روایات سفیانی و نفس زکیه مطرح گردیده است که مهم‌ترین این فرضیه‌ها ارتباط داشتن دو حادثه مذکور یعنی خروج سفیانی و قتل نفس زکیه با ظهور قریب‌الوقوع مهدی (عج) خواهد بود در پایان فصل‌های مربوطه ما به بیان فرضیه‌های ارائه شده پیرامون روایات دو حادثه مذکور و نقاط ضعف و قوت هریک از این فرضیه‌ها خواهیم پرداخت.

کلیدواژه‌ها:علائم ظهور، الفتن، الملاحم، أشراط الساعهً.

مقالات مرتبط:

بررسی اعتبار روایت المهدی فی لسانه رته‌ی و نقش جنبش محمد بن عبدالله حسنی در جعل آن، مهدی جلالی، محمدحسن شاطری احمدآبادی، حدیث پژوهی، بهار و تابستان 1393، شماره 11، (20 صفحه، از 139 تا 158) (علمی _ پژوهشی).
فصول پایان‌نامه:

این تحقیق در سه فصل به رشته تحریر در آمده است:
فصل اول: «کلیات»
* گفتار اول: معرفی مهم‌ترین کتاب‌های روایی در زمینه علائم
* گفتار دوم: سنجش روایات اخبار از مستقبل (رابطه وقوع و عدم وقوع حادثه با صحت صدور، بداء در نشانه‌های ظهور)
* گفتار سوم: کثرت احادیث جعلی و موضوع در حوزه علائم
* گفتار چهارم: علائم حتمی و غیر حتمی، استقصای علائم ظهور و شمارش آن‌ها
فصل دوم: «سفیانی»
* گفتار اول: روایات اهل سنت
  بخش اول: متون روایات
  بخش دوم: معرفی اسناد و راویان تأثیرگذار و جدول سلسله سند راویان
* گفتار دوم: گزارشی از روایات سفیانی در منابع امامیه
  بخش اول: گزارش متن و سند
  بخش دوم: جدول راویان و معرفی راویان تأثیرگذار
* گفتار سوم: بررسی تطبیقی روایات سفیانی در منابع اهل سنت و امامیه
* گفتار چهارم: سفیانی‌های تاریخی و ایرادات وارد بر روایات
* گفتار پنجم: فرضیه‌ها و دیدگاه‌های ارائه شده پیرامون سفیانی
فصل سوم: «قتل نفس زکیه»
* گفتار اول: گزارشی از روایات نفس زکیه در منابع فریقین
  بخش اول: گزارش متن و سند روایات اهل سنت
  بخش دوم: ارائه جدول راویان اسناد روایات مربوط به نفس زکیه در منابع فریقین
* گفتار دوم: تطبیق روایات نفس زکیه در روایات امامیه و اهل سنت
* گفتار سوم: دیدگاه‌ها در مورد روایات نفس زکیه
نتیجه.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط