چکیده:
یكی از مسائل مطرح بین فریقین مسأله اهلبیت (ع) و جهتگیریهایشان نسبت به حضرات (ع) در زمینه مقامات علمی، ولایی، معنوی و عصمت اهلبیت (ع) است. این مقامات از لحاظ نقلی و عقلی برای اهلبیت (ع) ثابت است، ولی اهل سنت در خصوص اهلبیت (ع) تفریطهایی داشتهاند، از جمله اینكه مقام ولایتی اهلبیت (ع) را نپذیرفتهاند و قائل به خلافت خلفایی شدهاند كه ادله قابل قبولی ندارند و در حیطه علمی نیز با پذیرش علوم غیر معتبر خلفا و صحابه و فقها از پذیرش علوم ویژه اهلبیت (ع) کنارهگیری كردند. گروهی نیز با جنگها و دشمنی علیه ائمه (ع) در خصوص مقام عصمت نیز تفریط روا داشتند. در قبال این تفریطها ائمه (ع) مواضعی داشتهاند و همواره از خود دفاع و مقام ولایتشان را همواره غصب شده میدانستند و از مسلمینی كه از علومشان کنارهگیری کردهاند به علم ویژه خود دعوت و از رجوع به علوم غیر معتبر دیگران نهی فرمودهاند و به احتجاج در قبال نادیده گرفتن عصمتشان پرداختهاند. فرقه دیگر، جهتگیری متفاوتی در برابر ائمه (ع) داشتهاند و با نامحدود دانستن علم ائمه (ع) دچار غلو در خصوص مقام علمی اهلبیت شدهاند، كه ائمه (ع) با آنها نیز موضعگیریهایی داشته و علم خود را محدود به حدودی معرفی فرمودهاند و این فرقه در حیطه معنوی نیز افراط كرده و ائمه (ع) را تا حد خدایی بالا بردهاند؛ كه معصومین (ع) در قبال این غالیان نیز مواضعی داشته و در بعضی موارد آنها را مهدور الدم دانستهاند.
کلیدواژهها:اهلبیت (ع)، افراط، تفریط، علم، عصمت، ولایت، غلو.
فصول پایاننامه:
این رساله در سه فصل ارائه شده است:
فصل اول: «کلیات»
* تعریف لغات
معناشناسی اهلبیت
معناشناسی غلو
معناشناسی افراطوتفریط
* منزلت حقیقی اهلبیت (ع) از منظر قرآن و سنت و عقل
* اهمیت درک صحیح منزلت اهلبیت (ع)
فصل دوم: «مصادیق تفریط در مورد اهلبیت (ع) و مواضع آنان در این خصوص»
* مصادیق تفریط در مورد مقام ولایت اهلبیت (ع) و مواضع ایشان در این خصوص
* مصادیق تفریط در مورد مقام عصمت اهلبیت (ع) و مواضع ایشان در این خصوص
* مصادیق تفریط در مورد مقام علمی اهلبیت (ع) و مواضع ایشان در این خصوص
فصل سوم: «مصادیق افراط در مورد اهلبیت (ع) و مواضع آنان در این خصوص»
* غلو و مسائل مرتبط به آن
* مصادیقی از غلو در مورد اهلبیت (ع) و مواضع اهلبیت (ع) در این خصوص
* مصادیق غلو در مورد مقام معنوی اهلبیت (ع) و مواضع اهلبیت (ع) در این خصوص.