چکیده:
در رساله حاضر ولایت تکوینی حضرت پیامبر (ص) و اهلبیت (ع) در عرفان و روایات مورد بررسی قرار گرفته است. طبق مبانی عرفانی، غیب نهان در ولایت عیان حقیقت محمدیه (ص) ظهور یافته است. ولایت دارای دو حوزهی تکوینی و تشریعی است. ولایت تشریعی ظهور ولایت تکوینی است و نسبت ولایت تکوینی خاندان پیامبر (ص) نسبت به سایر انبیاء و اولیاء (ع) نسبت محیط به محاط یا مقوّم به متقوّم میباشد. از وجهی دیگر ولایت دارای دو حوزهی عامه و خاص است. ولایت عامّه، تمام اهل ایمان را دربر میگیرد، اما ولایت خاصّه، ولایت حقیقت حضرت ختمیمرتبت (ص) و آل مطهّر اوست که اصالتاً مختص این خاندان پاک میباشد. خاندان پیامبر (ص) که صاحب مقام ولایت تکوینی و تشریعیاند، دارای فضائل و کمالاتی بیانتها همچون مظهریت ذات خدای متعال، احاطه وجودی و معیّت قیومی بر تمام عوالم، افضلیت بر ما سوی الله، وساطت فیض الهی، عصمت و طهارت ذاتی و عبودیت مطلقه هستند. از سویی شبهاتی مانند تنافی عصمت ذاتی با اختیار و عدالت بر مسئله ولایت و بر آیندههای آن وارد نیست.
کلیدواژهها: ولایت، ولایت تکوینی، ولایت تشریعی، عصمت.
فصول پایاننامه:
این پایاننامه در چهار فصل به تبیین مطالب خود پرداخته است:
فصل اول: «جایگاه ولایت در نظام هستی»
* غیب الغیوب در بطون مطلق
* مفاتیح غیب
* حقیقت محمدیه (ص)
* خلافت، نبوت، ولایت
فصل دوم: «اقسام و حوزههای ولایت»
* حوزههای ولایت
* اقسام ولایت
فصل سوم: «اوصاف و مقامات انسان کامل»
* ضرورت وجود انسان کامل در نظام هستی
* اوصاف و مقامات انسان کامل
فصل چهارم: «شبهات وارد بر امر ولایت»
* نفی شبهۀ تبعیض و ظلم
* نفی شبهۀ تنافی عصمت ذاتی با اختیار
* نفی غلو از مقامات حضرت ختمی (ص) و ذریۀ او (ع).