چکیده:
جستجويي براي يافتن روشهايي مؤثر و پايدار، جهت تربيت اخلاقي بر مبناي قرآن و سيره معصومان (ع) است. در اين اثر به شيوه تحليلي به بررسي روش فعال در تربيت اخلاقي مبتني بر قرآن و سنت و انطباق آن با فطرت انسان و شيوههاي اجرايي آن در اين دو منبع گرانقدر پرداخته شده و مصاديق آن ذكر گرديده است. نگارنده اين موضوع را در طي چهار فصل ارائه كرده است. فصل اول را به بيان كلياتي درباره موضوع تحقيق و شرح واژههاي تربيت، اخلاق، تربيت اخلاقي و سيره معصومان اختصاص داده است. در مقدمه فصل دوم تربيت از ديدگاه اسلام را با ذكر آيات و رواياتي بيان نموده، سپس اصولي كه در تعليم و تربيت بايد مورد توجه قرار گيرد اعم از اطلاعات لازم در مورد فراگيرنده و متربي مانند: تفاوتهاي فردي، تفاوتهاي جسماني، تفاوتهاي هوشي و ذهني، تفاوتهاي روحي، عاطفي، جنسيتي و تفاوتهاي رشدي و شرايط مربي اعم از داشتن صبر و حوصله، آگاهي و اطلاع از روشهاي تربيتي، احترام به شخصيت متربي، بهکارگیری روشهاي مناسب و رعايت اصول اوليه آموزش اخلاقي را مورد بحث قرار داده است. در فصل سوم روش فعال در تربيت اخلاقي و مباني شناخت آن و مطالعه اين روش از نظر عملي و نظري و روشهاي تعليم و تربيت از نظر قرآن و سيره معصومان و در فصل چهارم راهكارها و پيشنهادهاي خود را ارائه كرده است.
کلیدواژهها:تربیت، اخلاق، سیره معصومان (ع)، سیره اخلاقی، آموزش.