چکیده:
حقیقت نوری اهلبیت (ع) یکی از مهمترین فضائل آنان به شمار میرود و نقشی بنیادین نسبت به سایر فضائل ائمه دارد و معرفت به ائمه (ع) و بالطبع معرفت حقیقی حق از طریق شناخت این حقیقت حاصل میشود. این حقیقت بهطورکلی شامل دو قسمت میباشد 1- خلقت نوری اهلبیت (ع) 2- مقام نورانیت اهلبیت (ع) نور ائمه (ع) اولین مخلوق الهی میباشد که هستی با وجود آنان ظهور یافت قبل از آنان مخلوق دیگری خلق نشده بود. از این خلقت اولیه با عناوینی نظیر نور، روح، عقل، قلم یاد شده است. ائمه (ع) بعد از خلقت و پیش از خلقت سایر موجودات سالیان درازی به تسبیح و تحمید خداوند متعال مشغول بوده و بعد از آن سایر موجودات توسط نور ائمه (ع)ش آفریده شدند. عالم جبروت، عالم ناسوت، عرش، کرسی، ملائکه و شیعیان خلاصه همه هستی از کانال فیض ائمه (ع) پا به عرصه وجود گذاشتهاند و واسطه فیض الهی بودن ائمه از این طریق به نحو احسن اثبات میشود، البته این وساطت فقط به مرحله آفرینش ختم نمیشود بلکه در بقاء موجودات هم فیض الهی بهواسطه آنان سرازیر در عوالم خلقت میشود و همچنین ولایت تکوینی ائمه (ع) و مقام خلافت الهی آنان در تمامی عوالم که از معارف اصیل دین میباشد بر اساس خلقت نوری اهلبیت (ع) تبیین و اثبات میشود. مقام نورانیت اهلبیت (ع) هم که از خلقت نوری آنان نشأت گرفته همان ولایت مطلقۀ کلیۀ الهی است که بر این اساس احاطه حضرت حق بر تمامی مخلوقات بهواسطه مقام نورانیت ائمه (ع) میباشد همه این حقایق مفاهیمی است که از آموزههای روایی از زبان خود ذوات مقدس معصومین به ما رسیده است.
کلیدواژهها:حقیقت نوری، خلقت نوری، مقام نورانیت، اهلبیت، مخلوق اول، واسطه فیض.