چکیده:
«ما ادراک» یکی از عبارات بکار رفته در قرآن کریم است که سیزده بار در ده سوره از قرآن تکرار شده که این سور عبارتند از: الحاقه، المدثّر، المرسلات، الانفطار، المطففین، الطارق، البلد، القدر، القارعه، الهمزه. و همچنین متعلقات آنکه عبارتند از: الحاقه، سقر، یوم الفصل، یوم الدین (2 بار)، سجّین، علّیّین، الطارق، العقبه، لیله القدر، القارعه، الهاویه، الحطمه. تمامی ما ادراکهای قرآن در ظاهر خطاب به رسول خدا (ص) است و معانی که این عبارات در مورد آنها استعمال شده معنا و مفهومی فراسوی دید پیامبر (ص) میباشد. علاوه بر عبارات قرآنی ما ادراک، عبارات ما یدریک، ما کنت تدری و ما ادری هم در قرآن بکار رفته که همگی دلالت بر خطاب به پیامبر عظیمالشأن اسلام (ص) دارد. غالب مفسرین ما ادراکهای قرآن را از دیدگاه ظاهری و تفسیری مورد بررسی قرار دادهاند و از معنای باطنی و تأویلی آن غفلت ورزیدهاند. پژوهش حاضر عبارت «ما ادراک» و متعلقات آن را علاوه بر جنبه ظاهری، از جنبه باطنی که برگرفته از روایات ائمه هدی (ع) میباشد مورد بررسی قرار داده است.
کلیدواژهها:ما ادراک، الحاقه، علّیّین، العقبه، الحطمه.
فصول پایاننامه:
این تحقیق در پنج فصل نگاشته شده است:
فصل اول: «کلیات»
* بیان مسئله
* اهمیت و هدفهای تحقیق
* سؤالات تحقیق
* فرضیههای تحقیق
* روش تحقیق
فصل دوم: «عبارت ما ادراک و مترادفهای آن از دیدگاه قرآن و روایات معصومین (ع)»
* ما ادراک و وجهتسمیه آن
* ما یدریک از منظر قرآن و روایات معصومین (ع)
* ما کنت تدری در قرآن و روایات معصومین
* ما ادری در قرآن و روایات ائمه هدی (ع)
فصل سوم: «لیله القدر و عقبه در قرآن و روایات معصومین (ع)»
* لیله القدر و ارتباط آن با ولایت ائمه هدی (ع)
* عقبه در قرآن و روایات معصومین (ع)
فصل چهارم: «سجّین و علّیّین در قرآن و روایات معصومین (ع)»
* سجین از منظر قرآن و روایات معصومین (ع)
* علیون در قرآن و روایات معصومین (ع)
فصل پنجم: «نامها و طبقات دوزخ از منظر قرآن و روایات ائمه هدی»
* نامهای برزخ
* طبقات برزخ.