چکیده:
نوشتاری که پیش رو دارید در حقیقت پاسخی است به مقاله از کتاب (اصول مذهب الشیعه الامامیه الاثنی عشریه) که در آن مؤلف به گمان خود عقاید شیعه را نقد کرده است. در مبحث اول از فصل اول کتاب یاد شده، تحت عنوان (اعتقاد شیعه درباره حجیت قرآن) وی با استناد به مجموعهای از روایات، میگوید که شیعه فهم قرآن را در انحصار ائمه (ع) میداند و دیگران از قرآن بهرهای جز تلاوت آن ندارند و همچنین میگوید که شیعه برای کلام و سخن امامان خویش آنچنان حجیت قائل است که میتواند متخصص، مقیّد و ناسخ قرآن باشد. در پاسخ به شبهات یاد شده، در دو مقام بحث شد، در مقام اول دیدگاه شیعه در باب قرآن کریم و نیز شئون پیامبر اکرم (ص)، ضرورت جانشینی آن حضرت و نیز جایگاه علمی ائمه (ع) بحث شده است و با استناد به قرآن کریم و احادیث معتبر از منابع اهل سنت، مرجعیت علمی آنها به اثبات رسید. در مقام دوم بر اساس مباحث مقام اول به یکایک شبهات پاسخ داده شده و روایات مورد استفاده مؤلف مورد ارزیابی سندی و متنی قرار گرفت که بسیاری از آنها ضعیف ارزیابی شد و چنین روایاتی نمیتواند مورد استناد قرار گیرد. در ضمن با صرفنظر از سند، متن آنها بهگونهای تبیین شد که با عقاید صحیح شیعه سازگار باشد.
فصول پایاننامه:
این رساله در دو مقام و چهار فصل ارائه شده است:
مقام اول:
فصل اول: «فهم قرآن کریم»
* حوزه اول: ظاهر الفاظ قرآن کریم
* حوزه دوم: تفسیر
* حوزه سوم: تأویل (بطون)
فصل دوم: «مقامات و شئون پیامبر اکرم (ص)»
* مقام تفسیر و تبیین وحی
* مقام قضاوت
* مقام ولایت و رهبری
فصل سوم: «ضرورت جانشینی پیامبر اکرم (ص)»
* ضرورت تعیین رهبر سیاسی اجتماعی
* جانشینی در تبیین دین
* امامت از دیدگاه شیعه
* واژهشناسی عصمت
* ادله عصمت
فصل چهارم: «مرجعیت علمی اهلبیت (ع)»
* مرجعیت علمی اهلبیت (ع)
* قرآن و علم علی (ع)
* مقام علمی علی (ع) در کلام پیامبر (ص)
* وجه تشبیه اهلبیت به کشتی نوح
* مفاد حدیث ثقلین
مقام دوم:
* پاسخ به شبهات
* نگاه اجمالی به کتاب اصول مذهب الشیعه الامامیه الاثنی عشریه.