w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده: کامران اویسی
استاد راهنما: رضا مؤدب
استاد مشاور: محمدتقی دیاری بیدگلی
مقطع: کارشناسی ارشد
سال دفاع: 1390
مکان دفاع: دانشگاه قم

 چکیده:

 روایات تفسیری بر جای مانده از پیامبر (ص) و اوصیای گرانقدرش (ع) یكی از منابع معتبر تفسیر و مطمئن‌ترین راه برای دست یافتن به بخشی از معانی قرآن می‌باشد. سخنان تفسیری آن بزرگواران میراثی است گرانقدر و مورد نیاز هر مفسری. آمیخته شدن روایات مذکور به آفاتی چون جعل و تدلیس و ارسال، بایسته بودن مطالعه و تنقیح روایات تفسیری را آشكار می‌سازد. تفسیر قرآن به قرآن، قرآن به سنت، بیان تمثیلی و تفسیر قرآن با استفاده از قواعد عقلی از جمله روش‌هایی است كه امام ششم در روایات تفسیری به كار بسته‌اند. جامع نبودن، ضعف سند و درآمیختگی تفسیر و تأویل، ظاهر و جری و بطن از جمله کاستی‌های روایات تفسیری به شمار می‌آیند. بررسی روایات تفسیری امام صادق (ع) در جزء نوزدهم قران كریم، پژوهش سندی و متنی و دلالی مجموع 142 روایت تفسیری ایشان در ذیل آیات جزء نوزده قرآن کریم با رویكرد احیاء روش تفسیر روایی است. روایات مربوط به هر آیه از تفاسیر نور الثقلین و البرهان، استخراج گردید و با منبع اصلی آن روایت، تطبیق داده شد؛ ترجمه روایات به بررسی سندی _ رجالی پرداخته شد و نوع سند آن مشخص گردید؛ لغت‌های مشكل موجود در احادیث توضیح داده شد؛ دلالت حدیث مورد مطالعه قرار گرفت. از مجموع روایات یاد شده، 35 روایت صحیح، 4 روایت حسن، 12 روایت موثق، 91 روایت ضعیف می‌باشند.

 کلیدواژه‌ها:امام صادق (ع)، تفاسیر روایی، روایات تفسیری، روش تفسیر روایی، جزء نوزده، قرآن جزء نوزده، تفسیر امام صادق (ع).

مقالات مرتبط:

گونه شناسی و روش‌شناسی روایات تفسیری امام صادق (ع)، رضا مؤدب، کامران اویسی، پژوهش‌نامه قرآن و حدیث، بهار و تابستان 1391، شماره 10، (۲۴ صفحه، از 5 تا 28)، (علمی - پژوهشی).

 فصول پایان‌نامه:

این رساله در چهار فصل به تبیین مطالب خود پرداخته است:
فصل اول: «كلیات»
* نیاز به تفسیر روایی قرآن
* مهجوریت قرآن و روایات
* روش تفسیری امام صادق (ع)
* هندسه سوره‌های جزء نوزده و روایات تفسیری ذیل آن‌ها
* حجیت روایات تفسیری
* اصطلاحات سندی (رجالی و درایی)
فصل دوم: «بررسی سندی و دلالی روایات تفسیری امام صادق (ع) سوره فرقان»
فصل سوم: «بررسی سندی و دلالی روایات تفسیری امام صادق (ع) در سوره شعراء»
فصل چهارم: «بررسی سندی و دلالی روایات تفسیری امام صادق (ع) در سوره نمل».

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط