w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده: حسین خنیفر
استاد راهنما: منوچهر جواهری
استاد مشاور: نادرقلی قورچيان، غلامرضا جندقی
مقطع: دکتری
سال دفاع: 1381
مکان دفاع: دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده:

 تحقیق حاضر تحت عنوان ارائه مدل کاربردی در مدیریت آموزش و پرورش کشور با الهام از آراء مدیریتی حضرت امام علی (ع) و بررسی میزان ضرورت آن در «وضع مطلوب» و تحقیق پیرامون مؤلفه‌های آن در «وضع موجود» و تناسب سنجی آن با شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. با توجه به پیشینه نظری تحقیق و با استفاده از مدل سه‌شاخگی (3c) که شامل ابعاد «ساختاری. co­ structure»، «زمینه‌ای context»، «محتوایی content» این مدل در 11 سازه طراحی و برای سازه‌های طرح شده با عنایت به مبانی نظری و استنادات دقیق طبقه‌بندی متغیرها «مؤلفه‌ها» بر اساس همگنی آن‌ها با هم در مدل (3c) حدود 48 متغیر استخراج و سپس کار تطبیق متغیرها (مؤلفه‌ها) با مدل (3c) همراه با منابع و مصادر صورت گرفت و پرسشنامه دولیکرتی وضع مطلوب و وضع موجود طراحی گردید؛ و پیش از آنکه نمونه آماری استخراج شده مورد آزمون قرار گیرد مراحل زیر طی گردید. 1- اعتباربخشی (ساختاری) با استفاده از صاحبنظران مدیریتی جهت تطابق سازه‌ها و متغیرهای مدل پیشنهادی 2- اعتباربخشی (محتوایی) با استفاده از نظرات صاحبنظران حوزوی در جهت تایید الهامگیری درست از مصادر استخراج شده 3- اعتباربخشی مدل و پرسشنامه از طریق مطالعه و آزمون به‌صورت (pilot study) روی 20 تن از متخصصین و صاحبنظران، بعد از طی این مراحل و اطمینان از اعتبار محتوایی و ساختاری، مفاهیم، سازه‌ها و مؤلفه‌ها (متغیرها) از دیدگاه صاحبنظران و متخصصان با استفاده از فرمول نمونه‌گیری برای تعیین حجم نمونه از آزمون فرضیه برای یک نسبت در جامعه (برای جامعه‌ای نامشخص و تا حدودی نامحدود) که روشی کاملا علمی و معتبر است اقدام شد که حجم نمونه (n=50) نفر بود؛ که 25 نفر از متخصصین مدیریتی و کارشناسان امور آموزش در سطوح مختلف وزارتی و ادارات کل و 25 نفر نیز از متخصصین مدیریتی و حوزوی که دارای تحصیلات حوزوی و آکادمیکی می‌باشند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه 2 ستونی (دولیکرتی) است که برای اندازه‌گیری ضرورت مدل در وضع مطلوب و همچنین بررسی و تحلیل پیرامون تناسب مؤلفه‌ها با شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، از جهت عملی بودن در وضع موجود است. اطلاعات جمع‌آوری شده توسط نرم‌افزار رایانه‌ای (spss) مورد آزمون آماری (خی 2) قرار گرفت و مدل پیشنهادی تایید گردید. مدل پیشنهادی پژوهش که مشتمل بر سه مفهوم و مؤلفه اصلی یعنی ساختار، زمینه و محتوا است، با متغیرهای پیشنهادی مورد تایید علمی قرار گرفت. یافته‌های مدل و نتایج این پژوهش که مشتمل بر یازده سازه و چهل‌وهشت متغیر تایید شده و اعتباربخشی شده است و در سه مقوله فوق‌الذکر تدوین گردیده، درجه تناسب آن با نظام آموزش و پرورش کشور محرز علمی گردیده است لذا برای نظام فعلی مدیریت آموزشی قویاً توصیه می‌شود و کاربست آن موجب ارتقای کیفی نظام آموزش و پرورش کشور خواهد گردید.

مقالات مرتبط:

 1. طراحی مدل عدالت سازمانی با الهام از نهج‌البلاغه و اعتباربخشی آن با استفاده از نظر خبرگان، ناصر جمشیدی، حسین خنیفر، جلال نادری، مدیریت فرهنگ سازمانی، پاییز 1392، شماره 3، (26 صفحه، از 51 تا 76)، (علمی – پژوهشی).
2. ارائه الگوی مدیریت بومی مبتنی بر دیدگاه امام علی (ع) با استفاده از مدل مفهومی سه‌شاخگی، حسین خنیفر، مدیریت فرهنگ سازمانی، بهار 1384، شماره 8، (46 صفحه، از 101 تا 146).

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط