w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث

به گزارش سایت دانشنامه اهلبیت (ع) دومین جلسه گروه «کلام و اندیشه سیاسی - اجتماعی» دانشنامه اهلبیت (ع) و در زیر مجموعه «کلام» در تاریخ 94/01/26 با حضور آقایان: سبحانی، برنجکار، سلیمانی، طارمی، شانه چی، کرباسی و اعتصامی برگزار شد.

 

ریاست این جلسه را جناب حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین دکتر سبحانی برعهده داشت و دبیر جلسه نیز جناب آقای اعتصامی بود.

 

دستور جلسه

 

ادامه بررسی مداخل کلامی

 

خلاصه مذاکرات

 

1. مداخل معارفی با مداخل کلامی ادغام شود؛
2. مداخل تفسیری و قرآنی با مداخل کلامی ادغام شود؛
3. اتمام بررسی مداخلی که در لیست مداخل ثبت شده بود؛
4. حذف، اضافه ، جای گزینی و تغییر بعضی از مداخل.

 

مصوبات جلسه

 

موارد اصلاحی:
* امامت: با ستاره توضیح داده شود که به تمام مقامات امام اشاره شود.
* بیعت : جنبه اجتماعی و فقهی در نظر گرفته شود.
* بینونت: ارجاع داده شود به خلقت و  اسماء و صفات
* تبری: ارجاع داده شود به برائت و تولّی
* تعقل: ارجاع داده شود به عقل
* تعلم: حذف شود.
* تفویض (امر بین امرین): این مدخل کلاً حذف شود.
* تلاوت: بشود تلاوت قرآن
* جبر (امر بین امرین) : ارجاع آن حذف شود و همان جبر مدخل اصلی باشد.
* جبریه(اهل حدیث): اهل حدیث حذف شود و با ستاره اشاره شود که به فرقه اهل حدیث اشاره شود.
* خواص آیات: بشود خواص آیات و سور
* خویشاوندی: به مداخل اجتماعی انتقال داده شود.
* رسول‌الله/کلامی اجتماعی: تبدیل شود به رسول  و با ستاره اشاره شود که اطلاقات مختلف آن بحث شود.
* رؤیت (خدا) : پرانتز حذف شود.
* عادل/اسماء و صفات: ارجاع داده شود به عدل(الهی)
* عالم/ اسماء و صفات: ارجاع داده شود به علم(الهی)
* عدل(الهی) (عادل): ارجاع آن حذف شود و مدخل اصلی شود.
* علم(الهی) (عالم): ارجاع آن حذف شود و مدخل اصلی شود.
* فضایل: بشود فضائل اهل‌بیت علیهم‌السلام اضافه شود.
* قادر/ اسماء و صفات : ارجاع داده شود به قدرت(الهی
* قدرت (الهی) (قادر) : ارجاع حذف شود و مدخل اصلی شود.
* قرائت: بشود قرائات
* کوثر: به حوض ارجاع شود.
* محو و اثبات (لوح) : به بداء نیز ارجاع داده شود.
* مناقب: بشود مناقب اهل‌بیت علیهم‌السلام
* میثاق: بشود آیه میثاق
* نصب (امامت) : به نص هم ارجاع داده شود.
* نقد/ کلامی و اجتماعی : انتقال به مداخل اجتماعی
* نیابت: تبدیل شود به نیابت امام و ارجاع داده شود به وکالت
* وعید (وعید): به خاطر مدخل قبل که همان وعد و وعید است این مدخل اضافه است و حذف شود.
* مداخلی که اضافه شد: جدال و مراء( از اجتماعی منتقل شد به کلامی و مراء ارجاع به جدال می‌شود)، آیه، حق، آیه مودت، بدعت، برائت( مدخل اصلی باشد)، تفقه،تقیه(از فقه به کلام منتقل شود)، تمثّل، حدیث مدینه، حدیث سفینه، حدیث غدیر، حدیث طیر مشوی، حدیث لوح، حدیث یوم‌الدار، حوض، سنت، سعادت و شقاوت(از اخلاقی به کلامی)،  معتزله، وکالت، محکم و متشابه، ناسخ و منسوخ، حروف مقطعه، اراده(انسان)، ذی القربی، عالم ارواح، فترت، وصایت ، لعن و نفرین(از اجتماعی منتقل شد به کلامی و نفرین ارجاع به لعن) شب قدر ولیله قدر (از اجتماعی منتقل شد به کلامی)، دانش‌آموزی (ارجاع به تعلیم و تعلم)،حب و بغض(از فقه به کلام)، بغض(از اجتماعی به کلام و ارجاع به حب و بغض)،  تصوف

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید